sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא : תולדות היישוב היהודי באספהאן [ 13 ] בתקופה הסאסאנית, 3 אינם מאפשרים לנו לצייר תמונה ברורה ואמינה כלשהי על ההיסטוריה ותנאי החיים של היישוב היהודי באספהאן במאות שקדמו לכיבוש המוסלמי . מיעוטו של מידע אמין, כולל עדויות כתובות וממצאים ארכיאולוגיים, מאפיין גם את הידוע לנו על יתר היישובים היהודיים העתיקים על אדמת איראן, ששמרו על רציפות קיומם מאז התקופה הטרום-אסלאמית והמאות הראשונות לכיבוש המוסלמי . בין היישובים והקהילות הוותיקות הללו, שבדומה ליישוב העתיק באספהאן טרם זכו למחקר ראוי, יש להצביע על היישובים העתיקים בעיר המדאן ( היא שושן הבירה, בה קבורים על פי המסורת אסתר ומרדכי ) , בערים יזד ושיראז, במרכז ובדרום-מערב איראן, וביישובים יהודיים שהוקמו ככל הנראה במהלך התקופה הסאסאנית ובתקופה האסלאמית המוקדמת באזורים הצפון-מזרחיים של איראן ( באסיה התיכונה ובאפגניסטאן ) . יישובים וקהילות אחרונים אלה נהרסו ונכחדו בעקבות הפלישה המונגולית במחצית הראשונה של המאה השלוש-עשרה . 4 בכל הנוגע להיקף ידיעותינו על היישוב היהודי באספהאן במהלך ההיסטוריה הארוכה שלה, מן הראוי להדגיש שבניגוד למיעוט המידע על התקופה הטרום-אסלאמית של היישוב הזה, הרי מקורות המידע והעדויות שעומדים לרשותנו מאז הכיבוש המוסלמי הולכים וגדלים ומתבהרים ככל שאנו מתקדמים בציר הזמן לאורך המאות הבאות . הדבר נכון במיוחד לגבי המידע והעדויות המתרבים על יהודי אספהאן מאז ייסוד הממלכה הצפווית בראשית המאה השש-עשרה . ואולם, למרות המידע החלקי והאקראי שעומד לרשותנו על אודות היישוב היהודי באספהאן בתקופה הטרום-אסלאמית, על פי כל הידוע לנו הייתה לתקופה זו תרומה והשפעה משמעותית על אופיו וזהותו של יישוב זה גם לאורך התקופה המוסלמית . בהקשר זה יש להדגיש במיוחד את תרומתה של התקופה הסאסאנית ( במיוחד במאות הרביעית עד השביעית לספירה ) לחיזוקו ומרכזיותו של יישוב זה שהיה ממוקם במחוז בעל חשיבות צבאית, מנהלית ומסחרית-כלכלית ניכרת בממלכה הסאסאנית . מהמקורות בתקופה זו אנו למדים שהמלכים הסאסאנים אפשרו את קיומו ואף עודדו את התרחבותו של היישוב היהודי במחוז ובעיר אספהאן . אותם מקורות מעידים על קיומו של יישוב יהודי חזק ומבוסס במחוז אסטרטגי זה, בו היו מרוכזים הצבאות ( "ספאהאן" — “Sepahan” היא צורת הריבוי למילה "ספאה", כלומר "צבא" ) בתקופה הסאסאנית . כך, 3 על אחדים מהמקורות האיראניים והנוצריים-ארמניים מן התקופה הסאסאנית בהם מופיעות התייחסויות לראשית ההתיישבות היהודית באספהאן, ראו במאמרו של וולטר פישל ( לעיל הערה 1 ) , עמ' 112 - 113 . למקורות יהודיים ותלמודיים המתייחסים ליהודי העיר אספהאן בתקופת שלטונם של המלכים הסאסאנים, ראו Robert Brody, “Judaism in the Sasanian Empire : A Case Study in Religious Coexistence”, in Irano - Judaica II, ed . Shaul Shaked and Amnon Netzer, Jerusalem, 1990, pp . 60 - 61 . השוו למאמרו של אמנון נצר ( לעיל הערה 1 ) , עמ' 119 - 120 . 4 על ראשיתם של יישובים יהודיים אלה בחבלים הצפון-מזרחיים של איראן ובאסיה התיכונה ראו מיכאל זנד, "התיישבות היהודים באסיה התיכונה בימי קדם ובימי הביניים המוקדמים", פעמים 35 ( תשמ"ח ) , עמ' 4 - 23 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help