|
Page:13
מבוא : תולדות היישוב היהודי באספהאן [ 13 ] בתקופה הסאסאנית, 3 אינם מאפשרים לנו לצייר תמונה ברורה ואמינה כלשהי על ההיסטוריה ותנאי החיים של היישוב היהודי באספהאן במאות שקדמו לכיבוש המוסלמי . מיעוטו של מידע אמין, כולל עדויות כתובות וממצאים ארכיאולוגיים, מאפיין גם את הידוע לנו על יתר היישובים היהודיים העתיקים על אדמת איראן, ששמרו על רציפות קיומם מאז התקופה הטרום-אסלאמית והמאות הראשונות לכיבוש המוסלמי . בין היישובים והקהילות הוותיקות הללו, שבדומה ליישוב העתיק באספהאן טרם זכו למחקר ראוי, יש להצביע על היישובים העתיקים בעיר המדאן ( היא שושן הבירה, בה קבורים על פי המסורת אסתר ומרדכי ) , בערים יזד ושיראז, במרכז ובדרום-מערב איראן, וביישובים יהודיים שהוקמו ככל הנראה במהלך התקופה הסאסאנית ובתקופה האסלאמית המוקדמת באזורים הצפון-מזרחיים של איראן ( באסיה התיכונה ובאפגניסטאן ) . יישובים וקהילות אחרונים אלה נהרסו ונכחדו בעקבות הפלישה המונגולית במחצית הראשונה של המאה השלוש-עשרה . 4 בכל הנוגע להיקף ידיעותינו על היישוב היהודי באספהאן במהלך ההיסטוריה הארוכה שלה, מן הראוי להדגיש שבניגוד למיעוט המידע על התקופה הטרום-אסלאמית של היישוב הזה, הרי מקורות המידע והעדויות שעומדים לרשותנו מאז הכיבוש המוסלמי הולכים וגדלים ומתבהרים ככל שאנו מתקדמים בציר הזמן לאורך המאות הבאות . הדבר נכון במיוחד לגבי המידע והעדויות המתרבים על יהודי אספהאן מאז ייסוד הממלכה הצפווית בראשית המאה השש-עשרה . ואולם, למרות המידע החלקי והאקראי שעומד לרשותנו על אודות היישוב היהודי באספהאן בתקופה הטרום-אסלאמית, על פי כל הידוע לנו הייתה לתקופה זו תרומה והשפעה משמעותית על אופיו וזהותו של יישוב זה גם לאורך התקופה המוסלמית . בהקשר זה יש להדגיש במיוחד את תרומתה של התקופה הסאסאנית ( במיוחד במאות הרביעית עד השביעית לספירה ) לחיזוקו ומרכזיותו של יישוב זה שהיה ממוקם במחוז בעל חשיבות צבאית, מנהלית ומסחרית-כלכלית ניכרת בממלכה הסאסאנית . מהמקורות בתקופה זו אנו למדים שהמלכים הסאסאנים אפשרו את קיומו ואף עודדו את התרחבותו של היישוב היהודי במחוז ובעיר אספהאן . אותם מקורות מעידים על קיומו של יישוב יהודי חזק ומבוסס במחוז אסטרטגי זה, בו היו מרוכזים הצבאות ( "ספאהאן" — “Sepahan” היא צורת הריבוי למילה "ספאה", כלומר "צבא" ) בתקופה הסאסאנית . כך, 3 על אחדים מהמקורות האיראניים והנוצריים-ארמניים מן התקופה הסאסאנית בהם מופיעות התייחסויות לראשית ההתיישבות היהודית באספהאן, ראו במאמרו של וולטר פישל ( לעיל הערה 1 ) , עמ' 112 - 113 . למקורות יהודיים ותלמודיים המתייחסים ליהודי העיר אספהאן בתקופת שלטונם של המלכים הסאסאנים, ראו Robert Brody, “Judaism in the Sasanian Empire : A Case Study in Religious Coexistence”, in Irano - Judaica II, ed . Shaul Shaked and Amnon Netzer, Jerusalem, 1990, pp . 60 - 61 . השוו למאמרו של אמנון נצר ( לעיל הערה 1 ) , עמ' 119 - 120 . 4 על ראשיתם של יישובים יהודיים אלה בחבלים הצפון-מזרחיים של איראן ובאסיה התיכונה ראו מיכאל זנד, "התיישבות היהודים באסיה התיכונה בימי קדם ובימי הביניים המוקדמים", פעמים 35 ( תשמ"ח ) , עמ' 4 - 23 .
|

|