|
Page:12
"אל-יהודייה" : יהדות אספהאן [ 12 ] פורה בשם ג'יי, צפונית לנהר המרכזי והגדול של המחוז, הוא הנהר זאיינדה-רוד . לפי אותם מקורות, יהודים גולי בבל בחרו להתיישב באזור זה בשל הדמיון הרב בין תנאי האקלים והסביבה בעיר ובמחוז אספהאן לאלה של עיר אבותיהם ירושלים . בגרסה אחת מני רבות של מסורת זו, כפי שבאה לידי ביטוי בחיבורו של הגאוגרף והמלומד המוסלמי הנודע אבן אל-פ'קיה המדאני, בן המאה העשירית, אנו קוראים : כאשר היהודים נדדו מירושלים, בהימלטם מידיו של נבוכדנצר [ מלך בבל ] , הם לקחו עימם דוגמאות מהאדמה ומהמים של ירושלים . הם לא התיישבו בשום חבל ארץ ובשום עיר מבלי לבדוק את המים ואת האדמה בכל מקום אליו הגיעו . הם המשיכו ועשו זאת עד אשר הגיעו לעיר אספהאן . בהגיעם לשם הם חנו, בחנו את המים ואת האדמה במקום ומצאו ששניהם דומים ל [ אלה של ] ירושלים . עקב זאת הם התיישבו שם, עיבדו את האדמה, גידלו ילדים ונכדים, וכיום שמו של המקום נקרא יהודייה 2 [ העיר היהודית ] . מקורות מידע ראשוניים , ובהם תעודות , כתבי יד וחומרים ארכיוניים בשפות שונות , ומקורות משניים , ובהם ספרות מחקר ומספר רב של ספרים וכתבים שנכתבו במרוצת השנים בשפות שונות , מצביעים על רציפות קיומו של היישוב היהודי באספהאן ושופכים אור על היבטים ונושאים שונים בחיי הקהילה , הדת , התרבות , הכלכלה ועוד בקרב יהודי העיר מאז הכיבוש המוסלמי ועד ימינו אלה . לדאבוננו , רבים ממקורות המידע החשובים והפזורים הללו טרם זכו לאיסוף ולעיון ראויים . אכן , בדומה למצב התיעוד והמחקר על אודות רוב רובם של היישובים והקהילות היהודיות שהתקיימו במשך מאות שנים על אדמת איראן , לא נערך ולא פורסם עד כה מחקר מקיף שמתעד ובוחן את תולדותיה וייחודה של קהילה חשובה ועתיקת יומין זו מראשיתה ועד ימינו . עם זאת , חרף היעדר תיעוד ומחקר מקיף על אודות קהילה זו , ידיעותינו על ההיסטוריה הכללית של יהודי איראן מזה ומקורות המידע הספציפיים שלנו על אודות היישוב היהודי באספהאן מזה מאפשרים לנו להצביע על מספר תהליכים ומגמות היסטוריים שהשפיעו על חיי הקהילה ועיצבו את תולדותיה לאורך מאות השנים שחלפו מאז ייסודה . עובדה ראשונה וראויה לציון בכל הנוגע לתולדות היישוב היהודי באספהאן היא שמקורות המידע והעדויות על יישוב זה בתקופה הטרום-אסלאמית הינם מעטים ורובם מקוטעים וחסרי קשר ענייני . המידע והאזכורים החלקיים הללו, שלרוב מופיעים באופן אקראי ומפוזר במקורות איראניים, ארמניים ויהודיים טרום-אסלאמיים, לרבות בתלמוד הבבלי, שחובר 2 ראו 262 - 261 . Ibn al - Faqih, Kitab al - Buldan, ed . Michael Jan de Goeje, Leiden, 1885, pp . לנוסח דומה של גרסה זו, כפי שהועלתה על הכתב בחיבורו של המלומד המוסלמי הנודע שהאב אל-דין אבן עבד-אללה חמווי, המכונה יאקות ( בן המאה השלוש-עשרה ) , השוו Shehab al - Din ibn ‘ Abd - Allah Yaqut Hamawi, Mu ` jam al - Buldan, ed . Ferdinand Wüstenfeld, 6 vols . , Leipzig, 1866 - 73, vol . I, pp . 295 ff . , vol . IV, pp . 1044 - 45 .
|

|