|
Page:478
רותם לשם [ 478 ] מנגנונים נוירו- ביולוגיים בבסיס ההתפתחות הפסיכו- קוגניטיבית המקורות ההתפתחותיים לתפקודים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים נעוצים בשילוב בין גורמים גנטיים ונוירו-ביולוגיים ( פוטנציאל ) וגורמים סביבתיים ( מימוש ) . מרגע הלידה ולאורך תקופת הילדות והבגרות ישנם זמנים קריטיים בהתפתחות המוחית, שבהם מבנים מוכנים מראש, שהתינוק נולד איתם, זקוקים לגירוי סביבתי כדי להתפתח ולהתחזק ( ; 2004 , . Brown, 2023 ; Gogtay et al Shors et al . , 2012 ) . המוח המתפתח : מוח האדם מורכב מתאי עצב ( נוירונים ) המאורגנים ברשתות מסועפות . ראשית ההתפתחות של המבנה הארכיטקטוני הגס של המוח נעוצה כבר בתקופת טרום לידה, כך שעד מחצית ההיריון מסתיים תהליך ההתחלקות של הנוירונים, הנקרא ״אורגנאוגנזיס״ . עיצוב המוח הוא תהליך תכנות ארוך ומורכב אשר מתבצע בהוראה של ערכת גנים כבירה ומסועפת . הגמישות בתכנות הנוירונים בתקופות קריטיות של ההתפתחות, ביניהן גם תקופת ההתבגרות, מהווה גורם משמעותי בעל השפעות ארוכות טווח על ההתנהגות ( , . Edde et al Kanherkar et al . , 2014 ; Palumbo et al . , 2018 ; 2021 ) . ההתפתחות הקריטית החשובה ביותר מתרחשת כבר בתקופה הראשונה של החיים . מרגע הלידה ועד סביבות גיל 3 מוח האדם מייצר בהדרגה כ- 1,000 טריליון קשרים בין הנוירונים ( תאי עצב ) השונים המתארגנים לרשתות עצביות נפרדות, החשובים ביותר להתפתחות תפקודים קוגניטיביים שונים, הכוללים זיכרון, קשב ורכישת שפה, ולהתנהגות החברתית-רגשית ( ; 2011 Brenhouse & Andersen, Lisman, 2015 ; Stiles & Jernigan, 2010 ; Stiles et al . , 2015 ; Wade et al . , 2018 ) . בתקופה זו, קצב הצמיחה והשינויים של מערכת העצבים של המוח הוא מהיר ביותר, כאשר בסופה המוח האנושי מגיע ל- % 90 מגודל מוח המבוגר, ולאחריה ועד גיל עשר חלה האטה ( 2017 Dubois et al . , 2020 ; Stiles, ) . זמן קריטי נוסף מתרחש בתקופת ההתבגרות, המהווה ״חלון הזדמנויות נוירולוגי״ להתגבשות והתחזקות תהליכים התפתחותיים פסיכולוגיים מואצים ורבי היקף, הדומים לאלה המתרחשים בעיקר בשנותיו הראשונות של האדם . החל מגיל 11 בערך ( תחילת גיל ההתבגרות המוקדמת ) המוח עובר ארגון והתייעלות מחדש המתבטא בצמיחה מחודשת של חיבורים וקשרים בין תאי המוח, המאפשרים להם ליצור רשתות עצביות, ואשר מטרתם לאפשר למוח להגיב במשולב לכמות העצומה של מידע הבא מן החוץ ולקשרו לכמות ההולכת וגדלה של מידע המצטבר בזיכרון ( Brenhouse & Andersen, 2011 ; Dubois et al . , 2020 ; Paus, 2005 ; Vasung et al . , 2019 ) .
|

|