sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:477

[ 477 ] התנהגויות בסיכון בקרב מתבגרים : המוח החושב לעומת המוח המרגיש ההתבגרות . דואליות זו קשורה קשר הדוק לתהליכים התפתחותיים של תפקודים ניהוליים ( Executive functions ) החשובים ליכולת שליטה עצמית ולוויסות רגשי והתנהגותי ( Leshem, 2016 b ) . תפקודים ניהוליים מהווים אוסף של מיומנויות קוגניטיביות גבוהות, שביניהן : עיכוב תגובה ( אינהיביציה ) , זיכרון עבודה, שליטה רגשית, יזימה, גמישות מחשבתית, קשב סלקטיבי, יכולת ארגון ותכנון ופתרון בעיות . מיומניות אלה מאפשרות שליטה ובקרה על התנהגות, מחשבה ורגש ובכך מסייעות להתנהגויות מכוונות מטרה ( 2013 , . Diamond, 2013 ; Diamond & Lee, 2011 ; Riggs et al ) . תפקודים אלה מאפשרים לאדם להתמודד עם סיטואציות חדשות ומורכבות והם חשובים והכרחיים לתפקוד היומיומי ולהתנהגויות מסתגלות ( Diamond & Ling, 2020 ) . התפתחותם של תפקודים ניהוליים על ציר הזמן איננה לינארית, כך שישנם תפקודים אשר יכולים להשתפר או להתייצב וישנם אלה אשר יכולים להיחלש ולדעוך לאורך חייו של האדם ( Ferguson et al . , 2021 ; Tervo - Clemmens et al . , 2023 ) . ליקוי או חולשה בתפקוד ניהולי אחד או יותר קשור למגוון רחב של הפרעות נוירו-פסיכולוגיות, הפרעות פסיכיאטריות והתנהגויות שליליות, הכוללות בין היתר הפרעות בהתנהגות ( Conduct disorder, Disruptive behavior disorders ) והפרעות ברגש ( הפרעות חרדה, הפרעות במצב הרוח ) , התמכרויות, אלימות, נשירה מבית הספר ועבריינות ( & Halse et al . , 2022 ; Morgan Lilienfeld, 2000 ; Ogilvie et al . , 2011 ; Shepard et al . , 2023 ; Taylor et al . , 2015 ; Yang et al . , 2022 ) . אחת הסיבות לדפוס התפתחותי זה נעוצה בשינויים נוירו-ביולוגיים המתרחשים בתקופות שונות בחיים, שהמשמעותיים שבהם מתרחשים במהלך גיל ההתבגרות ( ; 2023 , . Leshem, 2016 b ; Liew et al Somerville et al . , 2010 ; Wetherill & Tapert, 2013 ) בשילוב עם השפעות סביבתיות שליליות, הכוללות סביבה עבריינית, הורות לקויה, סטטוס סוציו- אקונומי נמוך וחשיפה ללחץ מתמשך ו / או לטראומה ( ; 2016 Bick & Nelson, Buckley et al . , 2019 ; Cohodes et al . , 2021 ; Frazier et al . , 2019, 2023 ; Gard et al . , 2020 ; Tooley et al . , 2020 ) . בחלק הבא של מאמר הסקירה יתוארו תחילה תהליכים נוירו-ביולוגיים התפתחותיים ולאחר מכן יוצג הקשר בין תהליכים אלה להתפתחות התפקודים הניהוליים וההשלכות ההתנהגותיות שלהם .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help