|
Page:477
[ 477 ] התנהגויות בסיכון בקרב מתבגרים : המוח החושב לעומת המוח המרגיש ההתבגרות . דואליות זו קשורה קשר הדוק לתהליכים התפתחותיים של תפקודים ניהוליים ( Executive functions ) החשובים ליכולת שליטה עצמית ולוויסות רגשי והתנהגותי ( Leshem, 2016 b ) . תפקודים ניהוליים מהווים אוסף של מיומנויות קוגניטיביות גבוהות, שביניהן : עיכוב תגובה ( אינהיביציה ) , זיכרון עבודה, שליטה רגשית, יזימה, גמישות מחשבתית, קשב סלקטיבי, יכולת ארגון ותכנון ופתרון בעיות . מיומניות אלה מאפשרות שליטה ובקרה על התנהגות, מחשבה ורגש ובכך מסייעות להתנהגויות מכוונות מטרה ( 2013 , . Diamond, 2013 ; Diamond & Lee, 2011 ; Riggs et al ) . תפקודים אלה מאפשרים לאדם להתמודד עם סיטואציות חדשות ומורכבות והם חשובים והכרחיים לתפקוד היומיומי ולהתנהגויות מסתגלות ( Diamond & Ling, 2020 ) . התפתחותם של תפקודים ניהוליים על ציר הזמן איננה לינארית, כך שישנם תפקודים אשר יכולים להשתפר או להתייצב וישנם אלה אשר יכולים להיחלש ולדעוך לאורך חייו של האדם ( Ferguson et al . , 2021 ; Tervo - Clemmens et al . , 2023 ) . ליקוי או חולשה בתפקוד ניהולי אחד או יותר קשור למגוון רחב של הפרעות נוירו-פסיכולוגיות, הפרעות פסיכיאטריות והתנהגויות שליליות, הכוללות בין היתר הפרעות בהתנהגות ( Conduct disorder, Disruptive behavior disorders ) והפרעות ברגש ( הפרעות חרדה, הפרעות במצב הרוח ) , התמכרויות, אלימות, נשירה מבית הספר ועבריינות ( & Halse et al . , 2022 ; Morgan Lilienfeld, 2000 ; Ogilvie et al . , 2011 ; Shepard et al . , 2023 ; Taylor et al . , 2015 ; Yang et al . , 2022 ) . אחת הסיבות לדפוס התפתחותי זה נעוצה בשינויים נוירו-ביולוגיים המתרחשים בתקופות שונות בחיים, שהמשמעותיים שבהם מתרחשים במהלך גיל ההתבגרות ( ; 2023 , . Leshem, 2016 b ; Liew et al Somerville et al . , 2010 ; Wetherill & Tapert, 2013 ) בשילוב עם השפעות סביבתיות שליליות, הכוללות סביבה עבריינית, הורות לקויה, סטטוס סוציו- אקונומי נמוך וחשיפה ללחץ מתמשך ו / או לטראומה ( ; 2016 Bick & Nelson, Buckley et al . , 2019 ; Cohodes et al . , 2021 ; Frazier et al . , 2019, 2023 ; Gard et al . , 2020 ; Tooley et al . , 2020 ) . בחלק הבא של מאמר הסקירה יתוארו תחילה תהליכים נוירו-ביולוגיים התפתחותיים ולאחר מכן יוצג הקשר בין תהליכים אלה להתפתחות התפקודים הניהוליים וההשלכות ההתנהגותיות שלהם .
|

|