sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:476

רותם לשם [ 476 ] מאוחרים יותר . בראייה נוירו-קרימינולוגית, הנטייה להתנהגויות בסיכון בקרב מתבגרים נובעת מיחסי הגומלין בין סביבה לבין שינויים נוירו-התפתחותיים אלה . החלק השני ידון בהשפעה של הטיפול בקרב מתבגרים על מנגנונים נוירו-ביולוגיים . הטענה המרכזית היא כי טיפול רגשי וקוגניטיבי מובנה יכול להוביל לתקשורת אינטגרטיבית ומאוזנת בין האזורים המוחיים הקשורים לקוגניציה ורגש, ובכך לחזק תהליכי בקרה קוגניטיביים החיוניים להתנהגות מסתגלת . לבסוף, תינתן התייחסות להיבט המשפטי בקרב מתבגרים עם התנהגויות בסיכון . מבוא : תקופת ההתבגרות + סיכוי מול סיכון גיל ההתבגרות הוא תקופה דינמית המגלמת פוטנציאל גדול לצמיחה והתפתחות בהיבטי חיים שונים . תקופה זו מאופיינת בשינויים התפתחותיים נוירו-ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים מסיביים, המשפיעים על תפיסת העצמי והאחר ועל תהליכי החשיבה, ההרגשה וההתנהגות . זוהי תקופה של חקירה, התבוננות ובחינה מחודשת של כל הידע והמיומנות שנצברו ונלמדו עד כה, מתוך הצורך לנפרדוּת מייצוגים של דמויות הוריות משמעותיות וחיפוש אחר זהות והגדרה עצמית ( Andrews et al . , 2021 ; APA, 2002 ; Arnett, 2000 ; Leshem, 2016 a ) . בהשוואה לילדים ומבוגרים, מתבגרים טובים בזיהוי של מידע חברתי ורגשי, הם נוטים יותר לחפש אחר חוויות ואתגרים חדשים כדי ללמוד ולהתפתח והם אינם חוששים לקחת סיכונים ולהעז כדי לממש יעדים ומטרות . עם זאת, היכולות הקוגניטיביות שלהם במהלך גיל ההתבגרות עדיין בשלבי התפתחות, ולפיכך, רכישת הידע והלמידה של כישורים קוגניטיביים ורגשיים, המאפשרים להם לבצע תהליכי חשיבה מורכבים הדורשים שיקול דעת, ביצוע רצף ממוקד של פעולות להשגת יעדים ארוכי טווח ( התנהגות מכוונת מטרה ) , תכנון יעדים והתחשבות בהשלכות עתידיות טרם הגיעו לבשלות ( , . Adams, 2005 ; Steinberg et al 2008 ) . למרות ההתפתחות המואצת של תפקודים אלה במהלך גיל ההתבגרות, מתבגרים מתקשים לווסת ולשלוט בהתנהגותם, במיוחד בהקשרים רגשיים וחברתיים ( 2013 , . Diamond, 2002 ; Luna et al ) . התנהגותם מלווה בתנודות קיצוניות במצב הרוח ובאי יציבות רגשית, בקבלת החלטות מסוכנות וברגישות גבוהה לתגמולים וסיפוקים מיידיים ( 2008 Dahl, 2004 ; Scott & Steinberg, ) . התנהגות פזיזה ומכוּונת על פי דחף, לצד התפתחות קוגניטיבית המחזקת את היכולת ללמוד ולפעול באופן רציונלי, משקפת את הדואליות של תקופת

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help