|
Page:14
יש לי חיבה גדולה לחנויות עיתונים וגעגוע לימים שבהם מדפי החנויות האלה בישראל היו עמוסים במגוון של עיתוני בוקר וצהריים, שבועונים ומגזינים, שנקודות המבט והמזגים שלהם שונים . מטעמים סנטימנטליים, וללא היגיון כלכלי, אני עוצר בדרך לעבודה לקנות עיתונים בחנות כלי כתיבה שכונתית באזור חילוני מובהק . בעל החנות הוותיק הוא יהודי חרדי מאיר פנים, תושב בני ברק, והשיחות הקצרות איתו הן דרך מהנה במיוחד להתחיל, או להמשיך, את היום . לאורך השנתיים שבהן כתבתי את הספר הזה ליווה אותי חיוכו הנעים כתזכורת לכך שמאחורי הררי הנתונים וניתוחם עומדים בני אדם שגם המשותף איתם רב . ליוו אותי גם מפגשים מחכימים עם חרדים אחרים ‑ מחרדים מודרניים, סטודנטים באוניברסיטאות, דרך מנהיגים פוליטיים חרדים בכירים, ועד לרב ישראל מאיר הירש, מנהיג נטורי קרתא במאה שערים, אנשי חסידות תולדות אהרן וחסידיו של הרב אליעזר ברלנד . היבטים שונים באורח החיים החרדי מילאו אותי הערכה ואפילו קנאה . אבל בכל רגע שהרגש עמד להכריע את שיקול הדעת הנדרש לניתוח, הזכרתי לעצמי שבעוד שחרדי יכול לנהל במשך שנים בית עסק בשכונה חילונית ולשמור על אורחות חייו, על דרך לבושו ועל עקרונותיו ביחס לראוי וללא ראוי למכירה, אישה חילונית לא תוכל לנהוג כך במרכזה של שכונה חרדית . אביע כאן תקווה שהקריאה בספר תודרך על ידי שתי התובנות, זו שבלב וזו שבראש . מבנה הספר הפרק הראשון מציג את שורשי התפיסה שלפיה התחרות הגושית מאז המהפך היא בין אשכנזים למזרחים ומביא כמה מביטוייה . הוא מדגים על בסיס ניתוח של סקרי דעת קהל ותהליכים פוליטיים מדוע נכון יותר להבין את התחרות הזאת כמאבק בין תפיסות ופרקטיקות שונות של יהדות, שבה חרדים נהפכו לקבוצה הימנית ביותר בישראל וחילונים ‑ לשמאלית ביותר . הפרק בוחן את המרכזיות של דתיות לעומת אתניות בהיסטוריה הפוליטית של ישראל גם באמצעות ניתוח של משברים פוליטיים ובאמצעות מקרי המבחן של המפלגות העדתיות של ימי ראשית המדינה וכן של תמ"י ( תנועת מסורת ישראל ) , ש"ס וישראל ביתנו . הפרק השני טוען כי הקואליציה שהתגבשה ב ‑ 1977 והשתמרה מאז מתבססת על חפיפה חלקית בין תפיסות הזהות והאינטרסים החומריים של הציבור החרדי, הציבור הציוני ‑ דתי והציבור המסורתי ‑ דתי . הפרק מסביר כי כוחן של קבוצות 14 מלחמת היהודים
|

|