|
Page:10
ללא מחויבות עקרונית לאמיתותה של ההתגלות, לפרשנויותיה וליישומן בחיי היומיום ‑ הנזילות של פרקטיקות ושל אמונות, וכן הטשטוש בין היותן ביטוי של דתיות להיותן ביטויים של לאומיות, פולקלור ותרבות, מצויים בגוף ההגדרה, בגוף הזהות . במידה פחותה נזילות זו נכונה גם באשר למסורתיים ‑ דתיים . הציונים ‑ דתיים התפצלו זה מכבר לתתי ‑ קבוצות, וגם הציבור החרדי אינו מקשה אחת . בליבת הספר עומדות השאלות מדוע נכשל הרוב בישראל בתרגום עמדותיו בשאלות של דת ומדינה למציאות פוליטית וחברתית ומדוע הוא אדיש ופסיבי ביחס להשלכות ההכרחיות, ארוכות הטווח והרות האסון, של כישלונו . השימוש במונח "רוב" מזמין מחלוקת, שכן הוא מתבסס על התייחסות לחילונים, שהם כמעט רוב, ולמסורתיים כבעלי מטרות זהות, אף ששתי הקבוצות אינן זהות, כמשתמע מעצם הנבדלות בהגדרות העצמיות של המקושרים איתן וכעולה, בין השאר, מההבדלים בדפוסי ההצבעה שלהן . ואולם, כפי שידגים הספר, בעוד שיש בין חילונים לבין מסורתיים הבדלים ביחס לקיומן של פרקטיקות דתיות מסוימות, ההשקפות של מסורתיים בשאלות הרגישות ביותר של דת ומדינה קרובות יותר לחילונים מאשר לחרדים ואפילו לציונים ‑ דתיים . לו נכפתה על המסורתיים בחירה בינארית, שאינה רצויה מבחינתם, לו נדרשו להכריע אם הם מעדיפים מדינה המונהגת בידי חילונים או מדינה המונהגת בידי חרדים, אין ספק במה היו בוחרים . בחירה כזאת אינה נדרשת היום, משום ששיעורם באוכלוסייה של המגדירים את עצמם כחילונים קרוב לרוב מוחלט, והאפשרות של היווצרות רוב פוליטי חרדי נראית לרבים דמיונית . אבל סביר שהבחירה הזאת תיכפה בעתיד ‑ ולא בעתיד הרחוק מאוד, אלא בימי חייהם של חלק מקוראי הספר הזה . ב"נאום השבטים" שנשא ב ‑ ,2015 בעת שכיהן כנשיא המדינה, דיבר ראובן ריבלין על התפתחותה ההדרגתית של מציאות שבה לא תהיה בישראל חברת רוב הגמונית, אלא יהיו ארבע קבוצות אוכלוסייה עיקריות : חילונים, דתיים, חרדים 4 הנאום המהדהד, שנזהר לא להרגיז איש ולא להציע פתרונות מחייבים,וערבים . היה דוגמה לנטייה של מנהיגים בני זמננו להציע פרשנות במקום חזונות ותוכניות קונקרטיות . גם כפרשנות הוא היה מוטעה . כפי שידגים הספר, התחזית הדמוגרפית לישראל אינה להתפתחות של חברה ובה "ארבעה שבטים" . ה"שבט" החרדי עתיד להיהפך לקבוצה הגדולה בחברה הישראלית היהודית, ואילו ה"שבט" החילוני יהיה השני בגודלו והכוח שנגדו . במאבק הצפוי בין שני ה"שבטים" הגדולים יתקשו אלה שביניהם להמשיך לחמוק מבחירת צד . 10 מלחמת היהודים
|

|