sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מלווה בפליאה . מאז גיליתי כמה חוטים דקים קושרים בין אנשים ונשים ובין הורים לילדים שאין להם תחליף, וכמה הטענה של היידגר היא חסרת בסיס . והבנתי ‑ הפילוסופיה לא מתחילה מהמוות, אלא מתחילה מהחיים ומרגע ההיווצרות שלהם . ותמיד האדם שמולי הוא חד ‑ פעמי . וקצת אחרי שאימא מתה קראתי את "יומן אבל" של רולאן בארת', שהיה קשור באופן עמוק לאימא שלו . את היומן הוא כתב בעקבות מותה ותחושת האבל הכבד שעטפה אותו, ומשפט אחד בו היה עבורי מכונן : "אנשים רבים עודם אוהבים אותי, אולם מעתה ואילך מותי לא יהרוג איש ‑ ובכך החידוש" . התובנה הזאת מקפלת בתוכה את עומק היחס הייחודי והא ‑ סימטרי בין האם לילד, בין בארת' לאמו, ביני ובין אמי . חבר טוב שלי הצהיר בפני שגם במצב החיים הקיצוני ביותר הוא לא יתאבד, משום שכך הוא יחסל שני אנשים : אותו ואת אמו . רבים וטובים אוהבים אותי, וזאת אהבה עמוקה שאין לי לגביה צל של ספק . אולם מותי לא יחסל אותם . הפצע שייפער בהם יֵדע להתאחות . לא כך לגבי אימא ‑ זהו זיקוק עמוק של תחושת היתמות, וזוהי הא ‑ סימטריה של העולם האנושי ושל המנהיגות האנושית .    ליד בית הספר היסודי שבו למדתי ( ממלכתי ‑ דתי ) היתה חנות לכלי כתיבה ולצעצועים . יום אחד נכנסתי אליה עם חבר . הסתובבנו והסתכלנו בכל הצעצועים היפים והבלתי מושגים עבורנו, שחיינו בעוני עמוק . לא הצלחתי להתאפק וגנבתי עכבר עשוי מפלסטיק . לא הייתי גנב מוצלח ‑ והמוכרת תפסה אותי . מה שקרה אחר כך היה מצעד בושה . מנהל בית הספר הוזעק לחנות, ומשם הובלתי מבויש לחדר המנהל לחקירה ממושכת ונזיפה . הייתי בן תשע . אחותי הגדולה באה לקחת אותי . כשיצאתי מחדר המנהל כל בית הספר עמד בחוץ וחיכה לראות את הפושע הגדול . המון הילדים נפתח לשניים כמו ים סוף, ואחותי ואני צעדנו בנתיב הריק, בעוד המבטים מלווים אותי . עד היום . הגענו הביתה . לעולם לא אשכח את המבט של אימא . לא צעקות ולא מכות . רק מבט של עצב מהול בכעס . כל הרגישות המוסרית שלה התנקזה לאותו הרגע . לא היתה שם "הֲכָלָה" לילד שאין לו, לא היתה שם הבנה למצב והנסיבות . הנסיבות אינן צידוק לעוול מוסרי . גם במצב החיים האיום ביותר אפשר לבחור בטוב . הוא בסוף מנצח . ולימים, בכל פעם שהייתי משתתף בדיונים על דיכוי ועל ממואר : אימא  13

ידיעות אחרונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help