|
Page:14
של אוֹפּטימיוּת רציוֹנלית ואמונה בקידמה, תקופה הבוטחת בכך שהאנושות תצעד אל עתיד בהיר תוך התבססות על דת רציונלית ובאמצעות הישגי המדע והטכנולוגיה . נראה כי בימינו החילוּן, ההשקפה הביקורתית על הקידמה ועל הצמיחה, וההתמיינות הנוקשה של המדעים, מונעים אותנו מלהתחבר אל עולם המחשבות והרעיונות של המלומד האוניברסלי הבּארוֹקי . אם כן, למה עולם ‑ ולמה דווקא זה ? התשובה שנתן לייבניץ מוּכּרת לנו כיום בראש ובראשונה דרך קַנְדיד, הנובלה הלעגנית שחיבר ווֹלטֵר ב ‑ ,1759 חיבור שמטשטש כמעט לגמרי את כוונתו של לייבניץ . משום כך, אפשר כנראה לדבר על "הטוב שבעולמות האפשריים" רק אם מותחים על האמירה הזאת ביקורת ומוקיעים אותה, או אף שמים אותה לצחוק . היום יש מחלוקת בשאלה אם הביקורת של ווֹלטר בכלל נוגעת ללייבניץ . כדי להבין את עולמו של לייבניץ, כדי לתפוס את התקופה ואת האופן שבו הוא ראה את הדברים, נחוץ לחזור אחורה, אל הימים שלפני הביקורת הזאת . לפגוש את לייבניץ בחיי היומיום שלו, לצפות בו בעשייה ובחשיבה היומיומית שלו ‑ זוהי לא רק נסיעה מותחת אל תקופה מרתקת . היא גם מאפשרת לנו הבנה מעמיקה יותר של הפילוסופיה שלו, של המתמטיקה שלו והמיזמים המדעיים האוניברסליים שלו . פתאום לייבניץ כבר לא נראה זר כל ‑ כך, מבחינות רבות הוא אפילו קרוב אלינו באופן מוזר, שהרי בני ‑ האדם בימינו מתחבטים גם הם ברבות מן השאלות והבעיות שהטרידו אותו . ואז הפיאה הארוכה והמקטורן כבר לא נראים כמו מאפיינים של דמות בלתי ‑ מושגת מימים עברו : הם נהפכים לקליפות חיצוניות ותו לא . אם מניחים אותם לרגע בצד, מתגלה בפנינו אדם שדומה מאוד ל"אני" המבודָד של ימינו, המְתַקְשר ללא הרף ובאותה עת מכונס בתוך עצמו . אסונות וייסורים, בני ‑ אדם המענים זה את זה, ונוסף לכך גם אסונות 14 לייבניץ : הטוב בכל העולמות האפשריים
|

|
|