sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

של אוֹפּטימיוּת רציוֹנלית ואמונה בקידמה, תקופה הבוטחת בכך שהאנושות תצעד אל עתיד בהיר תוך התבססות על דת רציונלית ובאמצעות הישגי המדע והטכנולוגיה . נראה כי בימינו החילוּן, ההשקפה הביקורתית על הקידמה ועל הצמיחה, וההתמיינות הנוקשה של המדעים, מונעים אותנו מלהתחבר אל עולם המחשבות והרעיונות של המלומד האוניברסלי הבּארוֹקי . אם כן, למה עולם ‑ ולמה דווקא זה ? התשובה שנתן לייבניץ מוּכּרת לנו כיום בראש ובראשונה דרך קַנְדיד, הנובלה הלעגנית שחיבר ווֹלטֵר ב ‑ ,1759 חיבור שמטשטש כמעט לגמרי את כוונתו של לייבניץ . משום כך, אפשר כנראה לדבר על "הטוב שבעולמות האפשריים" רק אם מותחים על האמירה הזאת ביקורת ומוקיעים אותה, או אף שמים אותה לצחוק . היום יש מחלוקת בשאלה אם הביקורת של ווֹלטר בכלל נוגעת ללייבניץ . כדי להבין את עולמו של לייבניץ, כדי לתפוס את התקופה ואת האופן שבו הוא ראה את הדברים, נחוץ לחזור אחורה, אל הימים שלפני הביקורת הזאת . לפגוש את לייבניץ בחיי היומיום שלו, לצפות בו בעשייה ובחשיבה היומיומית שלו ‑ זוהי לא רק נסיעה מותחת אל תקופה מרתקת . היא גם מאפשרת לנו הבנה מעמיקה יותר של הפילוסופיה שלו, של המתמטיקה שלו והמיזמים המדעיים האוניברסליים שלו . פתאום לייבניץ כבר לא נראה זר כל ‑ כך, מבחינות רבות הוא אפילו קרוב אלינו באופן מוזר, שהרי בני ‑ האדם בימינו מתחבטים גם הם ברבות מן השאלות והבעיות שהטרידו אותו . ואז הפיאה הארוכה והמקטורן כבר לא נראים כמו מאפיינים של דמות בלתי ‑ מושגת מימים עברו : הם נהפכים לקליפות חיצוניות ותו לא . אם מניחים אותם לרגע בצד, מתגלה בפנינו אדם שדומה מאוד ל"אני" המבודָד של ימינו, המְתַקְשר ללא הרף ובאותה עת מכונס בתוך עצמו . אסונות וייסורים, בני ‑ אדם המענים זה את זה, ונוסף לכך גם אסונות 14  לייבניץ : הטוב בכל העולמות האפשריים

ידיעות אחרונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help