sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 | ״לא ספורט לשם ספורט" - גיבורי ספורט בתקופת היישוב | אודי כרמי ( ה ) מיסוד . הפעילות מתקיימת מטעם ארגונים בעלי מוסדות ניהול ושיפוט ובמתקנים תקניים ; ( ו ) כללים ברורים של ניצחון, הפסד או שוויון ( לידור ואח', תשע"ב ) . האתגר השני הוא להבין כיצד נוצרו אגדות הספורט ובאיזה אופן עוצבו הגיבורים שעמדו במרכזן . לשם כך עליי 'להבריש את ההיסטוריה נגד כיוון הפרווה', כדברי הפילוסוף וולטר בנימין, ולחלץ את האמיתות החבויות ואת העובדות הפחות הרואיות מהגרסאות השונות שהתפרסמו . ואכן, לעיתים קרובות גיליתי פער בין אגדות הספורט כפי שהתקבעו בזיכרון הקיבוצי לבין האירועים כפי שעלו מהמקורות הארכיוניים . הגרסאות השונות נעות בקלילות בין דמיון למציאות, בין מיתוס לעובדות ובין זיכרון להשכחה . מבחינה זו אין הבדל בין ההבניה שלהן כ'אגדות ספורט' לבין עיצובם המיתולוגי של סיפורים לאומיים אחרים ( דהאן ווסרמן, תשס"ז ; וסרמן, תשס"ז ) . זאת ועוד, גיבורי הספורט הם חלק מחברה, אך הם גם ישויות פרטיות ייחודיות, ובכך הם משקפים את המאבק הנצחי של האדם בכמיהתו לשייכות חברתית - קהילתית מצד אחד ואת חתירתו לחופש ולאינדיבידואליזם מהצד האחר . גיבורי הספורט שלפנינו לכודים בין הספֵרה הפרטית לבין הספֵרה הלאומית וחווים את המתח התמידי השורר בין הציפייה מהם כמגשימי חזון 'יהדות השרירים' – "לא ספורט לשם הספורט" – לבין שאיפתם להישגים אישיים בתחום הספורט . ספר זה שואף להציגם כבני אנוש שביקשו לעסוק בספורט לשם הספורט . האתגר השלישי הוא להתמקד בקורותיהם של גיבורי הספורט ולתאר את אירועי הספורט השונים מבלי להיקלע לכתיבה אנקדוטית . חיבור זה שואף להעניק למקרים הפרטיים משמעות חברתית רחבה ולשמש צומת בין הבנת העבר 'מלמטה', המקוטע והאישי, לבין הנרטיב הקנוני של הספורט, שעוצב בהתאמה לאתוס הלאומי . האתגר הרביעי הוא איתור מקורות ראשוניים עבור המחקר . כל הדמויות שאדון בהן הלכו לעולמן לפני זמן רב . מעטים מהן השאירו לבני משפחותיהן אוספים פרטיים, ספרי זיכרונות או תיעוד אחר . הארכיונים בישראל תרמו חלקית למחקרי זה, והיה עליי לעמול ממושכות בהרכבת חלקי התצרף לתמונה ברורה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help