sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

גיליון 100 48 1 - 100 : מאה גליונות ניסן תשפ"ה . אפריל 2025 "הכתובת הייתה על הקיר כבר ב - 1991 - איראן" "הייתי הראשון שצעק 'איראן, איראן' . התחלתי לומר זאת ב - 1991 , אחרי מלחמת איראן - עיראק . האיראנים הפסידו בעיקר בגלל שני גורמים : הרקטות ארוכות הטווח והנשק הכימי, ובשני התחומים הללו הם התחילו להתכונן לסיבוב הבא . סברתי ואמרתי כל הזמן שירי הטילים ארוכי הטווח יכוון נגד ישראל . אני הייתי בפירוש 'שוטה הכפר' כשהתרעתי בשער, אך התשובה שקיבלתי הייתה : 'זה מכוון נגד העיראקים, למה אנחנו צריכים להיות מוטרדים' ? " שבתי שביט, ראש המוסד לשעבר, בראיון למבט מל"מ, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה . גיליון ,46 ספטמבר 2006 פרסים במפתן הדלת ויציעו שהאחר ייכנס ראשון . איראני טוב לעולם לא יתחיל לאכול לפני בן שיחו והמילה השגורה ביותר בפרסית היא "בפרמאיד" ( תואיל בבקשה ) . הוא גם לא יעזוב את החדר כשגבו אל חברו, אם זה בעל תפקיד או מעמד גבוהים יותר משלו, ולעולם הוא יגיש לו כל דבר בשתי ידיים ותוך כפיפה קלה – המצביעה על כניעות ( כביכול ) . ה"תערוף" שולט ברבדים הבלתי נראים של החיים - חיזור, ענייני משפחה ומשא ומתן פוליטי . הוא הקוד הלא כתוב לאופן שבו אנשים מחויבים לנהוג זה בזה . חובה להיות מנומסים ולהיראות כנים בזמן שמסתירים את הרגשות האמיתיים - זוהי אמנות העמדת הפנים . אימרה פרסית ידועה טוענת : "לעולם אינך חושף את כוונתך או את זהותך האמיתית - שמא תחשוף עצמך לסכנה . . . " . ההכחשה הינה מרכיב תרבותי מרכזי בהתנהלותם – והיא נטועה עמוק באמונה השיעית . אל תאמר לאיראני שיש לו עט יפה . הוא יציע לך אותו בשתי ידיו ותוך כך יצפה שתפציר בו שלא יעשה כך . . . עד שוויכוח הזוי זה יסתיים בוויתורו, "רק משום שהוא לא רוצה לשבור את מילתך . . . " השפה הפרסית הינה שפה עשירה מאוד, מלאת פיוט ורכות ושזורים בה עשרות מושגים מתעתעים המיועדים להחניף לבן שיחך . אל תנסה לתרגמם לשפה אחרת, מובנם יהיה הזוי . כל פניה שנייה מתחילה במילה "קורבאן" כלומר אני קורבנך – אל תתייחס לכך ברצינות, אין לו כל כוונה להקריב עצמו עבורך . . . סבלנות, כניעות, וסיבולת האיראנים הם עם של אורגי שטיחים, המשקיעים שנים של עבודה ורק בסופן רואים את התועלת . הסבלנות היא אחד ממאפייני העם האיראני והיא מהולה בסבל מוחצן שהוא אחד מסמליה העיקריים של השיעה . מלחמת איראן - עיראק המחישה את כושר הסיבולת של העם שספג פגיעות נוראיות משך שמונה שנות המלחמה – העם חרק שן והמשיך למרות שיכול היה לסיימה עם סילוק כוחות סדאם חוסיין מאדמתו ( אחרי כשנה ) . הייתה זו ההוכחה החד - משמעית ביותר לנכונות האיראנית לשאת בסבל ובקורבנות כבדים למען הגשמת עקרון הצדק על פי התפיסה השיעית . כאשר חומייני אולץ לחתום על הפסקת האש עם עיראק, הוא אמר : "אני חותם ושותה את כוס התרעלה . . . " סבלנות עד כניעות הינה התוצאה של מורשת עריצות שליטי איראן וכובשיה במשך דורות . כניעות זו מאפשרת לאזרח הפשוט לסבול את שעבוד שליטיו עד יעבור זעם בתקווה שהבא אחריו יעשה טוב מקודמו . אותה סבלנות שימשה ככל הנראה גם את מנהלי המו"מ מול העולם בנושא הגרעין . הם התישו את בני שיחם ובהגיעם לנקודת הפיצוץ, הפסיקו את המגעים, אך כעבור תקופה היו "מוכנים איספהן במלוא תפארתה, 1970 . באדיבות הצייר איציק ברזילי .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help