|
Page:11
11 מהן הביוגרפיות הספציפיות של בקבוקים הנקשרים לתעשייה המקומית והבין – לאומית, ליזמים, תעשיינים, סוחרים, צרכנים וכדומה ? הבקבוקים מעידים על ניסיונות רבים לייצר בפלשתינה – א"י ובישראל הצעירה משקאות מגוונים . מרבית הניסיונות אכן לא צלחו, אך תעשיית המשקאות הקלים, שהייתה מחלוצות הייצור המקומי, נותרה ענף דומיננטי במשק הישראלי - כולם רוצים כנראה “לשתות משהו קר בלב מדבר“ . לספר זה ישנו גם פרק שישי, המתקיים בתוך המרחב הטקסטואלי . היוצרים ניל ננר ואביחי מזרחי אצרו באביב 2021 במוזיאון העיצוב חולון את תערוכת “הבור“, שהציגה חלק מממצאי פרויקט חקר האשפה במקווה ישראל . ארגזים רבים עמוסים שברי חפצים מלוכלכים משלל חומרים, בהם גם “מציאוֹת“ שלמות, נפרקו במרחב העבודה שלהם במוזיאון ויצרו שפע חומרי מאתגר וכאוטי . השהות של היוצרים בתוך מרחב זה, לצד ביקור באתר העבודה וקריאה בחומרים העיוניים שהצוות החל להפיק, התניעו מהלך אמנותי ייחודי שהעביר את הדברים לממד אחר וחדש . בפרק זה הם מציעים לנו ייצוג מתחדש המעביר את החוויה החומרית מייצוג תלת ממדי במוזיאון אל בין דפי הספר . אל שולי שדות בית הספר החקלאי מקווה ישראל הובלו במשך למעלה מעשרים שנים חפצים ודברים שסולקו מן העיר . לאחר שהושלכו וכוסו, החלו הללו חיים חדשים, שהתקיימו בעיקר מתחת לפני השטח . שם, כשהם חסרים את היחסים שהיו להם עם המין האנושי, חברו לגורמים אחרים : חומרים מעשי ידי אדם שנמצאו לצידם, וגורמים כמו קרקע, מים, צמחייה ובעלי חיים שפעלו באותו מרחב . כוח הפעולה של החפצים, הסוכנות או ה – agency שלהם, הוא נושא המעסיק את המחקר החברתי לא מעט, והמזבלה זימנה לנו מקום לחשוב עליו . זהו מרחב תת – קרקעי שבו מקיימים הדברים חיים משלהם בלעדינו, זוהי “ארץ החפצים החופשיים“ שבה פועלים הדברים אלה על אלה, מופעלים ומפעילים אלה את אלה . ההפרעה שחוללנו בחייהם ארכה ארבע שנים, ובסופן כוסו מחדש בורות החפירה . פני השטח נראים תמימים . הם מגלים את המתחולל בעומק האדמה רק למתבוננים היטב במרקם הדק המפריד בין מה שמעל ומה שמתחת . לאחר הגשמים צפים מעלה חלקי חפצים המורים לנו שהחומר, הרוח, המים והזמן ממשיכים לעבוד גם כשאנחנו כבר לא שם . ברצוננו להודות לגורמים שהביעו אמון בפרויקט הלא שגרתי שלנו ותמכו בו : לצוות המרכז לחינוך סביבתי של איגוד ערים דן בחירייה, להנהלת בית הספר החקלאי מקווה ישראל, לקרן הלאומית למדעים, לאוניברסיטה העברית, ולמוזיאון העיצוב בחולון .
|

|