sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 הפרק הפותח את הקובץ מתאר את הדרך שעשו הדברים מן העיר תל אביב של תקופת המנדט במאה הקודמת אל המזבלה במקווה ישראל . את המסע שהפך אותם מחפצים, מזון, כלים, וכדומה - לאשפה . פרנסי העיר ידעו שישנן דרכים רבות “לטפל“ בעודפים של תושבי העיר ; הם נסעו בלבנט והגיעו גם לבירות אירופיות כדי ללמוד מה עושים אחרים עם העודפים שלהם . בדקו אפשרויות מגוונות של שריפה, מִחזור ומיון, וערכו ניסיונות ממין זה או אחר גם בתל אביב . אולם מתוך הסיפור המפורט והמורכב שמציע ירון בלסלב עולָה מסקנה ברורה אחת : סילוק האשפה נעשה בדרך הקלה והזולה ביותר שהתאפשרה . למרות כל מה שידעו אנשי העירייה, בסופו של דבר הם חיפשו את המקום הקרוב ביותר שבו יוכלו פשוט לזרוק את הזבל ולברוח . לשלם על ההשלכה הזו כמה שפחות, להתעסק עם הפסולת המושלכת כמה שפחות, ולא לחשוב יותר מדי על תוצאותיו של המהלך הזה, אף שהיו מודעים להן היטב . במובנים מסוימים מדינת ישראל ממשיכה לנהוג באשפה של תושביה בדרכים דומות . הפרק השני עוסק גם הוא במשמעות הפיכתם של חפצים לאשפה . ההשראה שלו היא אנתרופולוגית במובן הרחב של המילה, ובה נקשר המין האנושי עם הכלים שהוא מייצר . העולם החומרי מתואר ככזה המכונן את האנושי ומתכונן על ידיו . “הדברים“ מוצגים כעדות להיותנו בני אדם, הם היצירה שלנו והם המאפשרים לנו להיות מי שהיננו . סילוקם של חפצים ממרחב החיים שלנו והפיכתם לאשפה נקשרים בפרק זה עם אי – נוחות מוסרית . חפצים דחויים מתוארים כעדות לכשל במעשה האנושי, כשל שיש להעלים ולקבור . יצרנו יותר מדי, השתמשנו פחות מדי, שברנו, הכנו דברים מיותרים או כאלה שאינם טובים דיים, משהו בהתנהלות שלנו הביא להצטברות של דברים שיש להיפטר מהם ולהעלימם מסביבתנו . החיבור בין מעשה ומוסר מלווה את ההתייחסות לאשפה בזמנים שונים ובתרבויות שונות . בפרק זה אני מספרת את המקרה של העיר העברית הראשונה . הפרק השלישי מציע לנו הפסקה מתודית / פילוסופית . הוא מזמין אותנו לחשוב על דרכה של הארכיאולוגיה להפוך את ממצאי החפירות שלה לנתונים עמוסי משמעות הניתנים לתרגום ופענוח . במובנים רבים זהו הפרק הרדיקלי ביותר ; אסף נתיב מבקש להתמודד בו עם האתגר של דה קסטרו, ולהימנע מלהסיט את הדבר לדבר אחר . הארכיאולוגיה, הוא טוען, כבר התייחסה לפסולת עכשווית כאל משהו שאפשר לחשוב דרכו, אולם יש לבדוק מהי תרומתה הייחודית של האשפה, מתוקף עיסוקה של הארכיאולוגיה ב“צבר אותות משובשים שמקורו במציאות אנושית [ . . . ] שהתקיימה בעבר“ . את צבר האותות הייחודי והנדיר שמפיקה הארכיאולוגיה לעצמה בעבודת השדה היא מתרגמת לסיפורים הנשענים,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help