sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לחשוב דרך זבל, תמר אלאור 8 של השמאן, או לכלי דמוי טרנזיסטור עשוי עץ - רעיון זה הוצג כמאמץ אנתרופולוגי מתבקש הנובע מן המסורת הדיסציפלינרית להכיר את העולם החומרי של הנחקרים ולפענח את תרבותם “מבעד לעיניהם“ שלהם . האנתרופולוג הברזילאי ויוריוס דה קסטרו ( de Castro ) היה מי שהשפיע על עורכי הספר, שהיו גם תלמידיו . המתודולוגיה שגיבש במהלך עבודתו עם ילידים באזור האמזונס ( Amerindians ) קראה לחוקרי המערב להימנע מלתרגם את אופני החשיבה ותפיסות העולם של הנחקרים, שאותם מטבע הדברים הם חלקו עם החוקרים, להלך המחשבה שלהם עצמם . וכך, אם קבוצה של תושבי האמזונס גורסת שאבקה מסוימת היא “אבקת כוח“, או שעץ מסוים כועס הבוקר, הרי שעל החוקרת להיעצר כאן ; זה לא כאילו, זו לא מטפורה, זה לא משהו שמזכיר לי משהו אחר, זו אבקת כוח, וזה עץ כועס, ועליי להימנע מלתרגם את האמירות הללו לשפתי . דה קסטרו ותלמידיו גורסים שאין לפנינו עולם תופעות אחד שקבוצות בעלות תפיסות עולם שונות מתבוננות בו, אלא שכל קבוצה ( אנושית ולא אנושית ) חיה וחוֹוה עולם משלה . החשיבה דרך דברים ומבעדם, כך הם מקווים, תעזור לנו להתעכב בעולמות השונים לפני שנבצע, מן הסתם, את המעבר המהיר לפרשנות שלנו על עולם התופעות . 2 האם אפשר ללמוד את האשפה, הפסולת או הזבל כשלעצמם ? להישאר לצידם בלי למהר לפרשנויות, בלי לתרגם אותם למשהו אחר, בלי למהר ולעשות לערימות החפצים הטמונים והמחולצים פרשנות סימבולית ? בלי לדמות מה הם היו בעצם, או מה הם מזכירים לנו ? האם אשפה כחומר, כתצריף, כמופע, היא “דבר“ שניתן לעבוד איתו, מבלי לפרק אותה ומבלי להפוך אותה לדברים אחרים ? הרצון להבין את האשפה מטעם עצמה לא הִנחה אותנו בתחילת הדרך ; הגענו לחפירה עם הנחות, השערות וציפיות מגוונות, ובעיקר הגענו מוכנים לעבוד בחום של חודש יולי . לפעור את ריבוע האדמה שנבחר בקפידה על ידי אסף וארבל ולהעמיק אותו . לקלף את פני הקרקע, להסיר את הכיסוי והציפוי, ולחכות שהדברים יתגלו בפנינו . העבודה על פי כללי המחקר הארכיאולוגי הוליכה אותנו מן האתר אל המחסן ( מרחק של כמאתיים מטרים ) , שם עשינו מה שארכיאולוגים נוהגים לעשות : שטפנו, מיינו, וחילקנו את הדברים . הנחנו אותם על מגשים, רשמנו כראוי את השכבות המדויקות שמהן חולצו . הפכנו אותם מאשפה קבורה לממצאים מחקריים . התנועה הזו מאשפה לממצא משולה לאותה פעולת תרגום שדה קסטרו מבקש להימנע ממנה . הפרקים המכונסים כאן מלמדים, כל פרק באופן אחר, שלא תמיד הצלחנו לדבוק במתודה של “חשיבה דרך הדברים“, אבל גם שהיא בהחלט הטרידה אותנו, הציבה לפנינו אתגרים אנליטיים, וגרמה לנו לחפש פתרונות רעננים .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help