|
Page:12
6 מתויגת לעיתים כדמוקרטיה מוגבלת בדמות "דמוקרטיה אתנית", 7 או "אי‑‑ליברלית" . בספר זה איני מבקש להציע את הסיווג ה"נכון" לאופי משטר הישראלי . למעשה, הספר ימחיש את המגבלות של סיווג מעין זה . הדיון על הסיווג ישמש על מנת לטעון שהמקרה הישראלי ממחיש את חולשתו האנליטית של המושג דמוקרטיה כשמדובר במשטרים שנויים במחלוקת . כך, ישנו אתגר אינרהנטי בסיווג המשטר במקרים שאינם מתיישבים עם דגם המשטר הדמוקרטי‑‑ליברלי המבוסס, אתגר הפוגם בתועלת שאפשר להפיק מהמושג דמוקרטיה כמסגרת אנליטית לחקר משטרים . המקרה הישראלי ייבחן לאור הגישה כי יש לנתח משטרים 8 גישה זו מבקשת לבחון על ידי בחינה נפרדת של ממדים שונים . את רמת הדמוקרטיוּת על פני היבטים שונים שבהם המשטר בא לידי ביטוי, במקום לנסות לסווג את המשטר בכללותו . לצורך כך ייעשה שימוש במונח "דמוקרטיוּת" כעוגן אנליטי מרכזי : אתייחס לדמוקרטיוּת לא כצורת משטר אלא כציר שלאורכו ניתן לבחון היבטים שונים של המשטר ונבחנת רמת הדמוקרטיות שלהם . הסטת המיקוד מהגדרה "סגורה" של המשטר אל בדיקה לא‑‑מִצְרָפִית של רמות דמוקרטיוּת מאפשרת לחקור גם מרכיבים "רזים" וגם מרכיבים "עבים" של המשטר . מרכיבים אלו ינותחו בספר זה לפי שלושה ממדים : ( א ) תחרות פוליטית - ההסדרים לקיום תחרות על השלטון ; ( ב ) הגנה - הגנה על האזרחים נגד פעילות שרירותית של המדינה ; ( ג ) תחולה - המידה שבה רשאית כלל האוכלוסייה להשתתף בתחרות ולקבל הגנה באופן שווה . רמות הדמוקרטיוּת של ממדים אלו ישמשו לשרטוט קווי המתאר של המשטר הישראלי . נקודת מבט זו תסייע גם בבחינת גורמי 6 . 1990 , Smooha Peleg , 2007 . 7 Coppedge et al . , 2011 . 8 גל אריאלי 12
|

|
|