|
Page:10
מתושבי "ירושלים המאוחדת", בירתה של ישראל, משוללי זכות הצבעה לכנסת, השוכנת - לפחות גיאוגרפית - בעירם . בסיורה התיירת היתה עוברת באזורים שבהם נוכחות בולטת של המדינה, ולצידם בשכונות מוקפות חומה, שמלבדה כמעט נעלם מהן כל ביטוי לנוכחות המדינה . בהמשך הסיור היתה התיירת מגיעה לשטח המאתגר אף יותר את הגדרתה של ישראל כמדינה דמוקרטית : הגדה המערבית . כ‑‑ % 40 אחוזים מן השטח שנכבש ב‑‑ 1967 נתונים לשליטה חלקית של הרשות הפלסטינית מאז שנות ה‑‑ ,90 ואילו ב‑‑ % 60 הנותרים נמשכת שליטתה הישירה של ישראל, אף ששטחים אלה לא סופחו רשמית כמזרח ירושלים . בגדה פועלת מערכת משפטית כפולה : האחת מיועדת למתנחלים יהודים בהיותם אזרחי ישראל, והאחרת מיועדת לפלסטינים כנתינים . התיירת העוברת בביקורה דרך המחסומים הישראליים ופוגשת בשוטרי הרשות הפלסטינית תתקשה להבין אם ישראל היא דמוקרטיה ויתרה מכך - היכן בכלל היא מתחילה והיכן היא נגמרת . מה על התיירת שלנו להבין ? התגובות על דעותיה ופעולותיה של זועבי מדגימות עד כמה רחוקה ישראל מעמידה באחד מתנאי היסוד למשטר דמוקרטי : סובלנות פוליטית . מנגד, על אף המאמצים לפסול את מועמדותה, זועבי נבחרה פעמיים לכנסת לאחר משט ה"מרמרה" . למרות מִסגורה כבוגדת, זועבי נאבקה על מושבה בכנסת ונשארה חלק מהמערכת הפרלמנטרית הישראלית - ביטוי מעשי לסובלנות פוליטית . אזרחותה הישראלית מאפשרת לה להיבחר לכנסת, בעוד שמהפלסטינים תושבי ירושלים נמנעת זכות זו, ומהפלסטינים ביתר שטחי הגדה המערבית נשללות זכויות פוליטיות ואזרחיות גם יחד . סביר להניח שבסיום ביקורה בישראל תתקשה התיירת שלנו להחליט אם ישראל היא מדינה דמוקרטית, לנוכח עדויות סותרות המקשות על סיווג המשטר . אילו היתה התיירת חוקרת מדע המדינה, היא היתה תוהה גל אריאלי 10
|

|
|