sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 אמריקה של קפקא • דוד גורביץ׳ שתחילתו הצלחה מסחררת וסופו בנפילה לשפל תחתיות ולחיי רחוב נלוזים בחברת זמרת דקדנטית בשם ברונלדה, וצמד מאהביה רובינזון ודלמרש . בפרק הסיום הבלתי גמור של היצירה נקלט הגיבור במפתיע ב"תיאטרון הטבע של אוקלהומה" — מקום מוזר שאינו מזכיר שום דבר אחר בעולם . התיאטרון שופע פנטזיה, הומור ואפשרויות אנושיות בלתי מוגבלות, אך הסיום מעורפל, ולא ברור באיזה עולם בדיוק הדברים מתרחשים . הבה ונאמר זאת בגלוי : הנעדר היא אולי האופטימית מבין יצירותיו של המחבר . בניגוד ליצירות רבות אחרות, הגיבור זוכה כאן לעזרה ממשית מאנשים רבי – כוח, דוגמת הטבחית הראשית במלון אוקסידנטל, שתומכת בו בשלב מסוים ומסייעת לו במאבקו . סיבה נוספת לתחושת האופטימיות היא העובדה כי הרוע וההשפלה שנחווים כאן הם ברי – תיקון : האופי הדינמי של החיים האמריקניים מאפשר זאת . 2 גורם אחר הוא האקטיביות היחסית של הדמות : קרל אינו נכנע בקלות לסמכויות ביורוקרטיות עריצוֹת ושרירותיוֹת והוא מפעיל התנגדות מול מנגנוני הדיכוי העומדים בדרכו . ואף על פי כן, עמדת המוצא שלו מעידה על חולשה רבה : הוא המגורש הנצחי, פליט ממולדתו, נער צעיר שאולץ לפרוש מחייו הקבועים ולהיזרק אל הלא – נודע . אמריקה עבורו היא ארץ גזרה, אך יש בה גם פוטנציאל של תיקון וגאולה : זוהי ארץ פלאות שבה הכול עשוי לקרות . תיאטרון הטבע הוא התחנה האחרונה במסעו של קרל ביבשת . שם ייתמו נדודיו, אם לטוב ואם לרע . אם לרע — כי אז מדובר בהצפה של דחפי המוות והשתלטותם על האני, וסיפור התיאטרון אינו אלא סיפור כיסוי, הזיה שמתרחשת אי – שם בעולם הבא, על הגבול הדק שבין גן עדן לגיהינום . ואם לטוב — כי אז מדובר בחגיגה קרנבלית משחררת שבה חוגג האני את האפשרויות הליבידינליות של החיים . לראשונה בחייו מזומנת לו האפשרות 2 על פרשנות זו עיינו : 81 : 1974 , Canetti

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help