sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

דבר העורך תרומת­דעת למתרס של מחשבה שיתופית מבוססת, מחשבה של תפיסה הרמונית, פוזיטיבית ביחסי אדם, תפיסה שהוכיחה עצמה היטב ובנתה את היש בארץ, היא היום דון­קיחוטית בעיני המתפרצים להרסה . גם ידוע שלא די בה כדי לשכנע את בניה הלא משוכנעים . העולם החומרני, ההדוניסטי המפורר, המנכה נראה להם לא רק מושך יותר אלא העולם היחידי האפשרי . משום כך אל לנו לוותר על תרומתנו להגות השיתופית, אלא להמשיך ולהביאה ללא לאות . בסופו של דבר היא תיפול גם על אזניים קשובות . כרך זה, כמוהו כקודמיו מוקדש לריבוי פניה של הגות זו . אנו עומדים בפני שינוי גדול . השינוי נובע מן המצוקות האמורות, מן הסכנות, ומתפיסה אידיאית ומעשית כאחד : למן הכרך הבא ישתתפו בשורשים, כשותפים מלאים, גם אנשי 'יד יערי' של הקיבוץ הארצי השומר הצעיר . בכך לא רק נחזק את השינוי אלא גם נגשים אותו, בחינת 'נעשה ונשמע', פריצת דרך מסוימת, המשתלבת במאמצי איחוד התנועות . מיזוג זה מתאפשר בגלל יחסי האמון שנוצרו בין שני מכוני המחקר הקיבוציים יד טבנקין ויד יערי . הם צריכים להוות קריאה ודוגמה . ולסיום, אני מבקש להודות לרחל אריאלי מארכיון התק"ם ביד טבנקין, לישראל חופש מנהל הארכיון באפיקים, לאלכסנדרה ממכון לבון ולאודי מנור מקיבוץ תמוז, על הצילומים שהעמידו לרשותנו ושבהם השתמשנו בכרך זה . ואחרון אחרון חביב, תודה מיוחדת לפרופ' משה ברש שהקדים בדבריו את קונטרס עטיפות הספרים המובא במרכז כרך זה . יבואו כולם על הברכה ! שורשים י' יוצא לאור זמן קצר מאוד לאחר הסתלקותו החטופה של חברנו ישראל שפר דל . נתקשה מאוד למלא את החלל שהותיר אחריו, הן בלבותינו והן בעבודה המחקרית הנערכת ביד טבנקין . הסתלק מאיתנו איש חכם, חד עין ומעמיק ניתוח וחבר טוב . שורשים י' רואה אור בתקופה קשה למדינת ישראל ועוד יותר לתנועה הקיבוצית . אנו חיים בתקופה שבה הולכים ומעמיקים השסעים בחברה הישראלית : בין לאומנים ללאומיים, בין דתיים ושאינם דתיים, בין משופעים בממון, בשררה ובהשפעה, לבין משוללים מכל השפעה ומנושלים מהישגים רבים שהיו בידם . אנו חיים בתקופה של "הפרטה" שפירושה הממשי הוא : כל דאלים ­ גבר . כך נמסרים לידיים פרטיות תאבות בצע אוצרות הארץ, הטבעיים והנצברים בעבודה קשה . כך משתרשת בליבות הכל טקטיקה המבקשת לשרש את כל הישגיו המקצועיים של הפועל, את זכויות המתיישב, לבטל את ההגנות שהגנו עליהם ­ כל ההגנות שהגנו עליו, כאילו לא היתה תנועת פועלים מעולם; רווחת אמביציה לוהטת המבקשת להשיב כל עובד למעמד של מכשיר : ברצות מעבידו ­ יקה וברצונו ישליך, עובד שהוא סחורה בין סחורות . לכל אלה השתקפויות מובלטות עוד יותר גם בחצר הקיבוצית : יש בה מעטים המנסים להשיב רוח בגחלת השיתוף, הם מוצגים כאנכרוניסטים ושמרנים, הם אינם מצליחים לשכנע את השיכבה המופקדת על הניהול הכלכלי של הקיבוצים . יש בה מיואשים מהשיתוף, המציגים עצמם כמבשרי הקידמה, מנצחי השמרנות הקיבוצית, הרוצים בפירמות מרוויחות, גם אם צפוי להם ולמרבית חברי הקיבוצים גורל דומה לגורל שחותרים אליו מנהלי כימיקלים ­ חיפה, למשל . הם מסתערים על אורחות השיתוף ומאחורי גבם נושבת מלוא רוח תעמולת עולם אנטגוניסטי, בטוח בעצמו, שרואה בהתמוטטות הניסיונות החברתיים הכושלים במאה העשרים את נצחונו הסופי . מדינת ישראל משנה צורה ­ מדינת ישראל שאינה מדינתם­ביתם של אנשים עובדים, גאים על עבודתם, המנהלים אורחות חיים שיש בהם עדיפות ויתרון לשוויון ההזדמנויות, להגנה על החלשים, להסתפקות במועט, לרתימת היכולת והגברתה לא בדרכי בצע אלא בדרכי הזדהות ­ היא מדינה שיסודה רעוע חרף התפתחותה הכלכלית והדמוגרפית המואצת . בתנאי חיינו, בסביבתנו, יסוד רעוע הוא סכנה קיומית . כך היא הופכת ממעוז, ממקום בטוח ליהודים למקום מסוכן ליושביה וליהודים כולם . בשעת בין שמשות זו, מופיע שורשים י' . אפשר שניסיוננו להוסיף

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help