sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

הניכור המהותי, כפי שתיארו מארקס, בדרך כלל אינו מודע ליחיד הקונקרטי . מה שמופיע בתודעת היחיד הוא הניכור הפסיכולוגי ­ תחושות של אין­אונים, היעדר משמעות, אנומיה ) היעדר נורמות או סתירה בין נורמות ( , בידוד מהערכים והנורמות של הסביבה החברתית ואובדן זהות או זרות לעצמו . 22 כל אלה מצטרפים לעיתים למעין תחושה כללית של אי­נחת או מועקה ) malaise ( , המקבלת מעמד של מאפיינת תקופה . לכן, התגובה הנפוצה, הכמעט כללית, על ההופעה של הניכור במישור הפסיכולוגי ) שיש לו גם מקורות נוספים על אלה שמארקם הצביע עליהם ( , אינה שינוי החברה המנכרת לחברה בה יתממש היחיד כאדם בן מינו באמצעות הפראקסיס, אלא מציאת תחליפים לחירות האמיתית, באמצעות סיפוקים חומריים ואמוציונליים ישירים עבור הסובייקט המנוכר . הידועים שבסיפוקים אלה, הם : צבירת נכסים ) תוצאת הפטישיזציה של הסחורות והכסף ( ; כפיפות אמוציונלית והכרתית לסמכות חיצונית ) 'מנוס מחופש', לפי ביטויו של פרום ( ; תרבות ההמונים, המייצרת ומשכפלת מיתוסים של 'יחיד עצמאי', מחליפה אופנות בקצב מהיר ומספקת כמויות ענק של בידור, כמפלט המונע תיעול האנרגיה לאפיקים פוליטיים ) מה שמרקוזה כינה בשם 'דסובלימציה דכאנית' > ; יצירה והגדרה של זהויות אותנטיות כביכול, באמצעות חומרים וםימבולים מלאכותיים המופצים בשוק; פרייבטיזם ) גידור אשלייתי של החיים הפרטיים כחסיני ניכור ( ; הערצת "כוכבים" למיניהם; הימורים, כניסיון לטראנםצנדנציה של הסובייקט; נהנתנות חסרת ריסון; ניהיליזם, ועוד . על כל אלה כתבו בהרחבה הוגים מארקסיסטים, ניאו­מארקסיסטים ) שהבולטים בהם הם אנשי אסכולת פרנקפורט ( והוגים אחרים בעלי גישה ביקורתית . 23 רוב התופעות הללו הן חלק מסינדרום הנרקיסיזם, הרווח בחברות המודרניות . היחיד הנרקיםי מתייחס אל הספרה הציבורית כהשלכת הפחדים והתשוקות של עצמו וכמקור להשגת אישור של העצמי ) self ( , מימוש עצמי ) self realisation ( וסיפוקים חולפים, ולא ככר פעולה לעיצוב העולם החברתי . השתלטות הפוליטיקה של התדמיות על הזירה הציבורית במדינות המודרניות, היא גילוי ברור של נרקיסיזם . הנרקיסיזם הזה הוא היפוכו הגמור של הפראקםיס; הנרקיסי הוא היפוכו הגמור של האדם החברתי, האדם כבן מינו . 24 ספקי תחליפים אחרים הם האידיאולוגים של הדמוקרטיה הליברלית וכן הוגי הפסיכולוגיה ההומניסטית והאקזיםטנציאל­ יםטית . אלה האחרונים גורסים, כי היחיד אוטונומי ביצירת משמעות עולמו דרך הכרעותיו, המצטברות והולכות על ציר הזמן . שבפעילותו הוא מעצב את ההיסטוריה . התייחסות האדם אל עצמו כבן מינו, זאת אומרת כגורם פעיל בהיסטוריה, כאובייקט, היא חריגת האדם מן הסובייקטיביות שלו . הפעולה וההכרה אינם ניתנים להפרדה . הפעולה היא הכרה וההכרה האמיתית באה דרך הפעולה . הסובייקט המכיר והאובייקט המוכר מתאחדים, לא דרך הספקולציה כפי שגרם הגל, אלא דרך הפראקםיס . היש החברתי הוא היש המוכר על­ידי האדם, אבל לא האדם כסובייקט סביל הצופה בעולם, אלא הסובייקט הפעיל, שרק דרך פעילותו מסוגל להכיר את העולם . האמת מתגלה בהתממשות המהות במציאות, בפראקםיס, ולא בספקולציה מופשטת או בהתבוננות גרידא . כדברי מארקס : . . . רק במצב החברתי 1 מאבדים סובייקטיביים ואובייקטיבים, ספיריטואלים ומאטריאליזם, פעילות וסבילות, את אופיים בתור ניגודים; רואים אנו כיצד "תכן פתרונם של הניגודים התיאורטיים אך ורק על דרך המעשה, אך ורק באמצעות האנרגיה הפראקטית של האדם . פתרונם אינו אפוא מתפקידה של ההכרה בלבד, אלא הוא בעיית ה"ם ממשית שאץ הפילוסופיה יכולה לפותרה, דווקא משום שהשיגה אותה כבעיה תיאורטית גרידא . 21 זוהי תורה של הכרה פעילה . ועם זאת, אפשרית פעולה שאינה מודעת לעצמה . תודעת הפראקסים אינה קיימת כנתון, אלא יש לפעול על מנת ליצור אותה . ולכן, כדי לכונן חברה נטולת ניכור, בה יהיה האדם בן חורין, בה יממש עצמו כאדם בן מינו, יש לא רק להכיר את העולם ולפרשו, אלא בעיקר לשנותו . 3 . הסובייקט המנוכר ותחליפי החירות בפעולה מכשירית­תועלתנית פועל האדם כיחיד, כפרט, ולא כבן מינו . הוא מנוכר ממהותו, פועל למען עצמו בלבד, אינו מעצב את החברה בפעולה מודעת ואינו מודע לעצמו כמי שפעולתו מעצבת את החברה . וכאשר האדם מנוכר למהותו הוא מנוכר גם לזולתו, שכן המהות האנושית יכולה להתממש רק בשיתוף . גם כאשר האדם פועל באופן תועלתני הוא מעצב את החברה, אבל הוא פועל אז בנבדל ובמנוגד לבני האדם האחרים ומעצב את החברה, באופן בלתי מודע, כישות זרה לאחרים ולעצמו . מידת יכולתו לעצב את החברה מותנית אז בכוחו הפיזי, הפוליטי, הכלכלי ­ ועיצוב זה נעשה לא לשם מימוש עצמו כבן מינו, אלא כדי לספק את צרכיו כסובייקט מנוכר . אם כוחו גדול, יש ביכולתו לספק את מרבית צרכיו אלה ולהתעלם ממצב הניכור המהותי שלו; אם כוחו מועט, הוא פונה לתחליפים אחרים .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help