sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

4­ העבודה המנוכרת היא תוצר חלוקת העבודה, המפקיעה את האדם מכלליות כישוריו והופכת אותו לפרטיקולרי . היא היוצרת את הקניין הפרטי, ואת החליפין ומושאי החליפין אשר הופכים לחיצוניים לאדם, מהות זרה ומנוגדת לו, השולטת בו במקום שהוא ישלוט בה . יחסים בין בני אדם מתגלמים בחפצים המופיעים כלפי האדם ככורח . המושא מתגלה כמהות זרה לאדם, השולטת עליו מבחוץ . תוצר העבודה אינו תלוי ביוצרו אלא יוצרו תלוי בו . ככל שהפועל משקיע יותר בייצור, כן הולך ומתעצם עולם המושאים הניצב מולו . הממון הוא המושא בה"א הידיעה, המנכר האוניברסלי . ב"קאפיטל" אומר מארקס, כי הפיכת מוצר העבודה לסחורה בעלת ערך חליפין מביאה לפטישיזציה שלה, לראיית היחסים החברתיים כעצמים בעלי עוצמה משלהם, המכתיבה התנהגות לבני האדם . 19 בעםדה המנוכרת, לא בניכור הספקולטיבי או הדתי, בא לידי ביטוי ניכורו העיקרי של האדם 1 בחברה קפיטליסטית . הקניין הפרטי הוא מצד אחד תוצר העבודה המנוכרת ומצד שני האמצעי שעל ידו מנוכרת העבודה . העבודה היא היעדר קניין, אבל היא מופנמת על­ ידי הפועל כקניינו . ההון הוא היעדר עבודה, אבל הוא מהווה עבודה צבורה מופשטת, השולטת על הפועל . ביטול הניכור מחייב ביטולו של הקניין הפרטי . 20 לפי מארקם, הדרך לביטול הפער בין הסובייקט לאובייקט, לביטול הניכור, אינה בספקולציה נוסח הגל ואף לא בלמידת העולם דרך החושים ובפעולה תועלתנית נוסח פויארבך, אלא בפראקסיס . הפראקסים אינו תנועה של התודעה מעצמה אל העולם המושאי, אינו החצנה, אלא פעולה ממשית במציאות, המשנה את הטבע ואת החברה . הפראקםיס היוצר את החיים החומריים אינו פעולה תועלתנית, אלא פעולה שבאמצעותה מעצב האדם את עולמו תוך כדי מימוש מהותו . הפראקסיס אינו עיוור . האדם הפועל מודע למושאיותו של העולם, אבל גם למושאיותו שלו ) היחס המושאי של האדם לעצמו ( , להיותו מושא עבור אחרים ומושא מבחינת היותו גורם ממשי המעצב את העולם . בדרך זו מגשים האדם דרך הפראקסיס את מהותו כיצור בן מינו, כיוצר העולם החברתי המכיר את עצמו ככזה ) ולא כיוצר כלים, כפי שגרס המארקסיזם הפוזיטיביסטי­סיינטיםטי שלאחר מארקס ( . במלים אחרות, האדם בן מינו הוא אדם חברתי במודע ואדם היסטורי, המודע לכך כשהוא לעצמו, כפי שהוצג על­ידי קאנט, איננו קיים . הקליטה החושית כבר עושה הפשטה של העולם . החושים הם "תיאורטיקנים", כפי שאומר מארקס . הטבע אינו קיים כשלעצמו . הוא מואנש, זאת אומרת נתפס באמצעות הכרה שהיא תוצר חברתי ) וגם מעובד על­ידי עבודתו של האדם ( . 17 העבודה היא הפעילות המאפיינת את האדם . בעבודה הוא יוצר את המושאים ואת עצמו כאחד . בהיעדר שליטה של היחיד על תנאי העבודה, על תהליך העבודה ותוצר העבודה ­ הפעילות היא תועלתנית גרידא, פרטיקולריות נעדרת התכוונות אל הכלליות התבונית . העובד מחצין את עצמו דרכה, מהותו מופקעת על­ידי המושאים שהוא יוצר והעבודה היא מנוכרת . בעבודה המנוכרת . לא בניכור ספקולטיבי או דתי, בא לידי ביטוי ניכורו העיקרי של האדם בחברה הקאפיטליסטית . העובד אינו מספק את צרכיו בעבודה אלא יוצר אמצעים לסיפוק צרכיו שמחוץ לעבודה . כדברי מארקס : מה מקיף הניכור שבעבודה ? ראשית, שהעבודה היא חיצונית לפועל, דהיינו שאין היא שייכת למהותו; ושכתוצאה מכך אץ הוא מגשים את עצמו באמצעות עבודתו, אלא מכחיש את עצמו על­יריה, אינו חש בטוב בעת­עבודתו, אלא מרגיש עצמו אומלל; אינו מפתח אנרגיה גופנית ורוחנית חופשית, אלא מסגף את גופו והורס את רוחו, לכן תש עצמו הפועל אצל­עצמו רק לאחר העבודה, ובעת העבודה הוא מחוץ לעצמו . כשהוא ברשות עצמו אין הוא עובד, וכשהוא עובד אין הוא ברשות עצמו . אילכן אין עבודתו בגדר עבודה חופשית אלא היא כפויה, עברדת כפייה . אילכן אין היא סיפוק צרכיו, אלא רק אמצעי לשם סיפוק הצרכים שמחוצה לה . אופייה המנוכר מתבלט אפוא בכך, שמרגע שאין יותר הכרח פיזי < או כל הכרח אחר ( , נמלטים מן העבודה כמו מן המגיפה . העבודה החיצונית, העבודה שבה האדם מנכר את עצמו, היא עבודת קרבן, הסתגפות . ולאחרונה מופיעה חיצוניותה של העבודה לגבי הפועל בכך, שאין היא שלו, אלא של זולתו, שאין הוא שייך בה לעצמו, אלא למישהו אחר . . . כך מגיעים אל המסקנה שהאדם ) הפועל ( חש עצמו בעל פעילות עצמאית רק בעת מילוי הפונקציות הבהמיות שלו ■ אכילה, שתייה, פרייה­ורבייה, לכל היותר עוד בכל מה ששייך לדיור ולתכשיטים ■ ואילו בפונקציות האנושיות שלו הריהו בחזקת בהמה . הבהמי הופך לאנושי והאנושי לבהמי . 18

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help