sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

התבונית, אלא היחידים הממשיים; דווקא ההפרדה של המדינה מהחברה האזרחית ומחיי הפרט היא ביטוי של ניכור . המדינה הקונקרטית, כפי שתופס אותה מארקס, אינה מבטאת ומממשת אינטרסים כלליים, אלא אינטרסים פרטיקולריים של קבוצות חברתיות מסוימות, שנוצרו בתוככי החברה האזרחית . הביורוקרטיה מממשת כלליות מדומה . היא הופכת עצמה ממכשיר חסר פניות, למטרה עבור עצמה . תוכנה המעמדי, החלקי, של המדינה, מוסתר על­ידי רעיון כלליות המדינה . המדינה בתפיסתו של הגל, אומר מארקס, מייצגת תודעה מעוקמת, שבה מתעטף השיעבוד הממשי בכסותה של החירות המטאפיסית . 15 2 . מארקס : העבודה המנוכרת וביטולה דרך הפראקסיס מארקם, אשר יחד עם ההגליאנים השמאליים ביקר את הגל על ההפשטה של תפיסתו, על תיחום הפעילות המשחררת לתחום הרוח בלבד ) שלילת האידיאליזם ( , ראה את המאטריאליזם של פויארבך כמאטריאליזם סביל, שאינו מצליח לגשר על ההפרדה בין סובייקט לאובייקט . העולם, והאדם בתוכו, הם אמנם לא תוצר של ספקולציה, אבל הם עדיין מושא להתבוננות, אובייקט בלבד . אבל, טוען מארקם, מה שיוצר את האובייקטים זו הפעילות האנושית, והיא מצויה בסובייקט, זאת אומרת באדם הפועל . פעולת האדם בעולם, לפי פויארבך בפירוש מארקס, היא פעולה של סובייקט פעיל על אובייקטים סבילים . זוהי פעולה תועלתנית או מכשירית המתיחמת אל העולם הפיזי והחברתי כאל מצבור אובייקטים מהם יש להפיק תועלת עבור הסובייקט הפועל . הסובייקט מתיחס גם אל בני האדם האחרים כאל אובייקטים, ז . א . חפצים או מכשירים . החברה נשארת חברה אזרחית אטומיסטית, בה יש סתירה בין האינטרסים הנבדלים לאינטרס המשותף ומתחייבת מערכת כוחנית, המדינה, המופיעה כאילו היא מנותקת מהאינטרסים הנבדלים והכוללים ולמעשה משרתת אינטרסים חלקיים . לכן הניכור נשאר גם כאשר הדת נשללת כגילוי של ניכור . הוא רק משנה את שדה התגלותו . מניכור רוחני הוא הופך לניכור חברתי . שינוי תפיסת העולם לא משנה את העולם . הפילוסופים רק פירשו את העולם באופנים שונים, אך העיקר הוא לשנותו . 16 מארקס, כמו הגל, ראה את הניכור בהפרדת האובייקט מהעולם המושאי שמסביבו, ואת ביטול ההפרדה כביטול הניכור . ההבדל בין מארקס להגל, ולשאר ההגליאנים הצעירים, הוא בתפיסת הגורמים לניכור והאופן בו הוא בא לידי ביטוי במציאות והדרכים לגבור עליו . האדם הוא חלק מהטבע, לא ניצב מחוצה לו ומולו . האדם אינו יכול לראות את עצמו במכיר את העולם מבחוץ . העולם נתפס במיצוע של קטגוריות הכרתיות, שהן יצירת האדם . האובייקט המחשבה או הפעולה בו מתגלה הניכור . חלק מהם ­ פויארבך, שטראום ובאואר ­ ראו בדת את הביטוי הבולט והחשוב ביותר של הניכור ובחרו להתמקד בביקורת תפיסת הדת של הגל . התודעה הדתית של הסובייקט אינה בגדר השתתפות ברוח האובייקטיבית, אלא דווקא ביטוי של ניכור, של אי­יכולתו של האדם להכיר ולעצב את עולמו . האדם הלא­שלם בונה בתודעתו מושג של שלמות ומשליך אותו אל מחוץ לתודעתו ומעל לה, בדמותו של אלוהים . על מנת להתגבר על הניכור הדתי יש קודם כל להכיר את העולם כהוויתו, זאת אומרת לבחון אותו לא כישות רוחנית אלא כישות מושאית ) אובייקטיבית ( וממשית, הניתנת לבחינה אמפירית . מאידיאליסטים הפכו ההגליאנים השמאליים למטריאליםטים . 12 המדינה הקונקרטית אינה מבטאת ומממשת אינטרסים כלליים, אלא אינטרסים פרטיקולריים של קבוצות 1 חברתיות מסויימות . הגל ראה את המדינה כהתממשות האידיאה התבונית של הכלליות; החופש המלא של הפרט, העולה בקנה אחד עם טובת הכלל, מפני שהוא ) הרצון הסובייקטיבי ( מתאים עצמו לתבוניות המתגלמת במדינה . 13 הגל אינו מבטל את הפרטים; הוא מבחין בין החברה האזרחית, . הסביבה בה מצוי היחיד ביחסי תחרות עם יחידים אחרים, לבין המדינה, משכן הכלליות התבונית . החברה האזרחית היא לא­שוויונית, מפרידה ומקטבת . האדם קיים בה בהוויתו הפרטית והחלקית . לכן התבונה אינה מתממשת בחברה האזרחית . המדינה עומדת מחוץ לתחרות האנוכית של החברה האזרחית . היא מגלמת בהוויתה את התבונה, באשר היא מקיימת חוק אוניברסלי, שוויוני עבור כל היחידים ולמען טובת הכלל המשותפת . חירותם של היחידים כוללת בתוכה את זכות הקניין והניכוס הלא­ שוויונית, שהיא עניין מקרי ואינה קשורה עם התבונה המספקת חוק כללי . החוק אינו משמש את היחיד הממשי, אלא את היחיד כנושא של זכויות . המופקדים על מימושה של הכלליות הם פקידי המדינה, הביורוקרטיה . 14 מארקס בחר לבקר את הגל מנקודת מוצא של תפיסת המדינה . גם הוא התמקד בפער שבין החברה האזרחית התחרותית והמפצלת לבין הכלליות והתבונה . מארקס הפך את תפיסתו של הגל . לא המדינה ) כהתגלמות הרוח האובייקטיבית ( היא הנושא של הכלליות

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help