sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

אפשרות התממשותה של התבונה בעולם וביקש דרך לגבור עליה . לשם כך הציג הגל את ההכרה לא כמהות פאסיבית קולטת ויציבה שאינה משתנה, אלא כמהות דינאמית ופעילה, אשר בתפיסתה את האובייקטים החיצוניים לה היא משתנה ) התחצנות, בטרמינולוגיה ההגליינית ( , גוברת על ניכורה הראשוני, ומתעשרת . ההכרה, לפי הגל, מתחצנת במושאים . היא מדמה לעצמה שעולם המושאים הוא עצמאי לחלוטין, שונה לגמרי ממנה עצמה . ואולם, עקב רכישת הידיעה על טבעם של המושאים ומהותם ) ההכרה מתחצנת במושאים ( , סופגת ההכרה לתוכה את המושאים וחוזרת אל עצמה כהכרה מועשרת, שהשתלטה על אותם מושאים עימם באה במגע בתהליך התגלותה בעולם המושאי . איחוד הסובייקט והאובייקט מתרחש בתודעה, כתוצר של ספקולציה מחשבתית . לפי הגל, הניכור כמצב ראשוני וההחצנה, חיוניים והכרחיים למען הכרת העולם המושאי ועיצובו . לניכור יש משמעות חיובית, כמניע לפעילות ההכרה וליצירה האנושית בכלל . המושא הוא הוא עצמו, אבל גם משהו אחר . בכך נשללת הלוגיקה הפורמלית העומדת על חוקי הזהות והסתירה . ההכרה גוברת על הפאסיביות שגזר עליה קאנט ונעשית אקטיבית . הספקולציה המחשבתית היא היסוד הדינאמי בהקשר זה . הרוח האובייקטיבית אינה תודעת הסובייקט היחיד, אלא תודעה של הכלליות ) האוניברסליות ( האנושית, הנישאת על­ידי תודעת הסובייקט; הנושא ) הסובייקט ( הכללי המכיר את עצמו בתוך תודעת היחיד . היא מתחצנת בחיי החברה, בתרבות ובפוליטיקה, שהם מבחינתה מושאיים . באמצעות יצירת האדם בתחומים אלה מתגשר הפער שבין ההכרה הסובייקטיבית לרוח האובייקטיבית . האדם, באמצעות יצירתו, באמצעות ההיסטוריה שלו, נוטל חלק בתנועתה של הרוח האובייקטיבית אל ידיעתה השלמה את עצמה, לקראת התממשותה בתבונה ובחירות . 11 לכן, אם הידיעה השלמה היא החירות, הרי מה שקיים בידיעה זו הוא תבוני . ביטול ההפרדה בין סובייקט לאובייקט נתפס גם על­ידי תלמידיו הביקורתיים של הגל ) ההגליאנים השמאליים ( כתנאי לחירות האנושית . הפרדה זו ­ הניכור ­ משמעותה הפרדת הפרטי מהאוניברסלי . האדם המנוכר הוא אדם משועבד ­ לישויות על­ אנושיות, לאנשים אחרים, לכסף, לחפצים, לכל האובייקטים, חומריים ברוחניים, המגלמים עבורו בזמן נתון את האוניברסלי, את מהותו של האדם . תלמידיו הישירים והעקיפים של הגל נבדלו ביניהם באבחון תחום בהכירה את התופעות, ההכרה היא סובייקט פאםיבי . הסובייקט המכיר מופרד באופן שאינו ניתן לגישור מן האובייקטים המוכרים . ההפרדה בין הסובייקט לאובייקט מאפשרת את השליטה על עולם האובייקטים, אבל אינה מאפשרת את מימושה של הכלליות התבונית, שהיא ההתאמה בין חירות היחיד לטובת הכלל . אין ביסוס תבוני, רציונלי, טבעי לטוב, אלא רק ביסוס פראגמטי, מעשי . הסובייקטים הנפרדים זה מזה אינם יכולים לחבור זה עם זה על­פי איזושהי ראציונליות הנתונה בסדר הדברים הטבעי, אלא רק למען תועלתם ההדדית . 10 את ההפרדה בין הסובייקט לאובייקט ראה הגל כניכור שאינו מניח קארל מארקס . " . . . ולכל אחד על­פי צרכיו"

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help