|
Page:14
14 | מבוא ההיסטוריונית אביבה חלמיש מסבירה שמראשית דרכו של יערי הייתה בעבורו האידאולוגיה כלי שנועד לשרת את התנועה ואת מנהיגה יערי, "על פי התנאים ששררו בסביבה החיצונית ובתוך התנועה" . 7 לעומת זאת, ההיסטוריונית אייל כפכפי סבורה ש"טבנקין . . . לא התגדר באידיאולוגיה מוגדרת . הוא וחבורת ההנהגה סביבו טענו, שהקיבוץ המאוחד . . . אינו אלא מכשיר להגשמת הציונות" . 8 לכן, הקביעה שהאידאולוגיה הייתה מרכיב ראשוני בהתנהלותן של הנהגות הקבה"א והקבה"מ בפרשת סנה ובהשמאלה אינה נותנת תשובה מלאה . בספר תוצג גישה פרשנית חלופית להסבר תופעת ההשמאלה בקיבוצים ולמאבק הנהגות התנועות למיגורה . גישה זו תכונה להלן "הפרשנות החברתית" . גישה זו יוצאת מן ההנחה שהקיבוצים היו גופים חברתיים, ולא רק אידאולוגיים . בכל אחד מהם התקיימו קבוצות משנה שונות, כמו "הגרעינים" . יתר על כן, בחינת גילוייה הקונקרטיים של ההשמאלה בקיבוצים השונים, תופעה שלא נחקרה בשיטתיות עד כה, מגלה כי במרבית המקרים היא הייתה תחומה במסגרתן של קבוצות משנה בתוך הקיבוצים . המאבק בהשמאלה היה בעיקרו מאבק בתוך הקיבוצים, בין קבוצות, שבדרך כלל היו הרוב, ושהיו נאמנות להנהגות התנועות, לבין קבוצות, שהיו בדרך כלל מיעוט, ושנטו לתמוך בסנה . לפי "הפרשנות החברתית", המוצעת כאן, קבוצות השמאל בשבעה קיבוצים מתוך השמונה, 9 הכלולים במחקר, נהפכו לקבוצות אופוזיציה משמעותיות בשל המתיחות החברתית שנוצרה במשקים האלה, ורק אחר כך בשל השקפה אידאולוגית . עם עובד, תל אביב ,2009 עמ' ,104 209 ( להלן : חלמיש, יערי — ביוגרפיה קיבוצית ) ; אייל כפכפי, אמת או אמונה : טבנקין מחנך חלוצים, יד יצחק בן-צבי, ירושלים ,1992 עמ' 143 ; טל אלמליח, "הקיבוץ הארצי-השומר הצעיר" ומפ"ם בשנים 1956 - 1977 : יחסי גומלין בין כלכלה, פוליטיקה ותרבות, חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה, אוניברסיטת חיפה, ,2013 עמ' 12 ( להלן : אלמליח, הקבה"א, 1956 - 1977 ) . 7 חלמיש, יערי — ביוגרפיה קיבוצית, עמ' 104 . 8 כפכפי, אמת או אמונה, עמ' 207 . 9 קיבוץ הראל היה שונה משבעת הקיבוצים האחרים, ובו הקונפליקט עם הנהגת הקבה"א היה בעיקר על רקע אידאולוגי ושאיפות לכוח אישי וקבוצתי . ועל כך ראו את הפרק על קיבוץ הראל .
|


|