sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כתוצאה מן האירועים שעברו עלינו ומו העובדה שנשארנו בחיים . מאוחר יותר הגיעו להונגריה עוד מספר חברי התנועה מפוליו, ביניהם שמעון דיאמנט, פנחס ט', גילה מילכמן, אמיל, יוזק ולאוו בלאט . בבודפשט נתגלתה לפנינו תמונה של עיר יפה ושלווה שעמדה בניגוד גמור לעולם שעזבנו . הסתכלנו על עיר זו שידענו עליה מסיפורים ומשירים; הבטנו בה בחשש ובשאלה : איזה גורל מצפה לנו כאו ? הכתובת היחידה שקיבלנו בסלובקיה הייתה של יואל ברנד . כדי למצוא אותו ביום כיפור עשינו סיור בבתי­כנסת שונים בעיר, וכך התברר לנו שהמלחמה לכאן עדיין לא הגיעה ושכאן לא רוצים לשמוע על המלחמה . המראה של יהודים מתפללים הזכיר לנו את עירנו מלפני שנים . בפגישה עם יואל ברנד ראינו את החיוך הראשון בבודפשט . אחרי כן, הפגישה עם צעירי 'הנוער הציוני' בהונגריה שינתח את העיר חזרה והפכת אותה למקום קרוב ומוכר . החברים ההונגריים עזרו לנו מיד בצעדינו הראשונים בעיר הזרה, שבאנו אליה בלי תעודות, בלי ידיעת השפה וכמעט בלי כסף . הם התלוו אלינו ברחובות העיר, חם לימדו אותנו את המלים חיום­יומיות, חם דאגו למקום סתר בשבילנו בימים הראשונים . אנחנו, החברים הפולניים, לעומת זאת, ניסינו להכין אותם לבואם של הגרמנים . השתדלנו לפתח בחם רגשי נקמה ושנאה לאויב ששמעו עליו מרחוק בלבד . אל אנשים שחיו חיים שלווים, בבתיהם הנוחים, בחיק משפחותיהם, דיברנו על בריחה ועל מאבק מזוין . בתקופה שכל יהודי באירופה אמר או חשב : "לי זה לא יקרה", קיבלו החברים ההונגריים את השליחות שלנו . וכל זאת הודות לחינוך הציוני שלהם ובגלל נכונותם לעזור ולפעול . מה שלא סיימנו בערים הפולניות שלנו, השתוקקנו להמשיך בהונגריה . רצינו לנקום ולהציל אחרים . היה לנו ניסיון שרכשנו במשך שלוש שנים של פעילות במחתרת . לרובנו לא חיו משפחות, ובלבנו היה כאב עמוק ורצון נמרץ של נקמה ושל הצלת יהודים . נפגשנו עם החברים ההונגריים בקבוצות קטנות וגדולות . סיפרנו להם על מבצעי מחתרת אצלנו, על ניסיונות נקם, על פעולות מוצלחות ועל כישלונות, סיפרנו על חברים שסבלו מעינויים ולא גילו דבר . סיפרנו על מות גיבורים . ביוזמתו 12

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הנוער הציוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help