sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

העלייה התימנית ומקומה בגיבוש תודעת הזכות על הארץ בתקופת העלייה השנייה 13 ב"צ דינור קובע, שבמושג "היאחזות" כלולה גם תפיסה שיש בה : מן הדבקות, מן ההתמדה, מן הרצון לקניין ולשליטה . . . זו היתד, היאחזות מחודשת . . . הקשורה בחידושן של חוויות קשות של היאחזות במלוא תוכנה הנפשי והחברתי . . . אין היאחזות באמצעות מולדת אלא מתוך חישופם של אינסטינקטים ראשוניים המקשרים אדם לאדמה . . . בתהליך היאחזות . . . היה גלום מאמץ אנושי רב להתחדשות הנפשית של היחיד . גם מבחינת יחסו האינטימי לטבע ולעבודה וגם מבחינת יחסו לזולת ולכלל בחיי יום יום . . . ובהמשך הוא כותב : . . . המציאות הזאת צריך היה לחיות בה . צריך היה להכיר אותה . . . אבל . . . אף שהכירו אותה . . . לא רצו להכיר בה; הם פשוט לא קיבלו אותה . . . אלא ראו אותה כארעי, כדבר בן חלוף, שאחת מתעודותיה . . . היא ביטולה של המציאות הזאת . . . . משמעותה היתה שינוי המציאות הקיימת ובניין מציאות אחרת מותאמת למציאות הנפשית . . . הסטייה הזאת, בין המציאות הנפשית בין עולמה הפנימי ובין המציאות של ההוויה האוביקטיבית . . . יצרה מתיחות נפשית גדולה, שלא יכלה להתקיים זמן רב 6 . . . התהליך המתרחש הוא יותר ממתיחות נפשית הבאה כתגובה ל"סתירה בין עולם פנימי להוויה אובייקטיבית"; הוא חיפוש פתרון שיהיה בו מענה לציפיות האידיאולוגיות ולתפיסת עולם שלמה . לכן, כאשר השכילו חלוצי העלייה השנייה להבין שהערבים הם בנים אוטנטיים של הארץ, הם לא יכלו להשלים עם הלגיטימיות של "הוויה אובייקטיבית זו" . "המציאות הנפשית" חייבת אותם למצוא את המבטאים האוטוכתונים האוטנטיים והלגיטימיים בתוך העם היהודי עצמו . התימנים < או לפחות דימויים של התימנים ( נמצאו מתאימים לשמש חוליה בין האוטוכתוני ללגיטימי . ואולם, המוצא האוטוכתוני, או מה שקורא דינור "דחף ההיאחזות", אינו זרם נפשי בלבד . חיפוש הקשר האוטוכתוני נובע מהקרע של החלוצים מהעולם הגלותי­דתי שהשאירו מאחוריהם . תפיסת העולם הציונית­חלוצית נזקקה לקשר האוטוכתוני והשתמשה בו כאלטרנטיבה "ארצית" לקשר הטרנסצנדנטי, הדתי­רוחני, שקיים את העם היהודי במשך אלפיים שנות ניתוק פיזי מאדמת ארץ­ישראל . החלוצים שניתקו עצמם מעולם הגלות, רצו להתנתק גם מהקשר

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

יד יערי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help