sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | מלמידת מורות לביצועי הוראה : מורות חדשות בסביבות הוראה מגוונות החיוניים להבנת יכולות הלמידה המקצועית של המורות, כגון יוזמה באיסוף ידע או באינטראקציה עם עמיתים . בולט במיוחד היעדר ההתייחסות להשפעות של תהליכי הלמידה המקצועית על ביצועי ההוראה של המורות החדשות ועל הישגי תלמידיהם . מלמידה לביצוע השאלה מה לומדות מורות מבחינה מקצועית בהיכנסן לעבודה בבתי הספר וכיצד למידה זו משפיעה על איכות עבודתן – היא שאלה מורכבת . יש הטוענים שאף שמורות לומדות חלק ניכר ממקצוען תוך כדי עבודה, לא כל מה שהן לומדות משפר את הוראתן ( 1990 Rust, 1994 ; Zeichner & Gore, ) . אחרים מציינים את הצורך בבניית יכולות כגון אוריינות של המיקרו - פוליטיקה הבית - ספרית ואסטרטגיות לניהול חוסן עצמי, שישרתו את המורות החדשות וישמרו עליהן מהשפעות שליליות של מפגשיהן המאתגרים עם מערכות בית הספר ( 2002 Kelchtermans & Ballet, ) . מחקרים מעטים בלבד עוקבים אחר האופן שבו למידת מורות חדשות משפיעה על הוראתן בפועל, והמעט שידוע שנוי במחלוקת ( 2009 Desimone, ) . ואנג ואח' ( 2008 , . Wang et al ) סקרו בהרחבה את המגמות הבולטות במחקר העוסק בהשפעות של הנחיה ולמידת מורות בשנות ההוראה הראשונות ועמדו על מגבלותיו . הם ציינו כי מרבית המחקר מתייחס לאפקטים משוערים, למשל להנחה כי פרקטיקות של המנחה או אינטראקציות בין חונך למורה חדשה מועילות לביצועי ההוראה של המורה ( & Athanases Achinstein, 2003 ; Orland - Barak, 2010 ) . מחקרים אלו מצביעים על האופן שבו מורה חדשה עשויה ללמוד ממנהל או מחונך, אך מביאים עדויות מעטות בלבד להשפעותיה של הלמידה מדמויות אלו על ביצועי ההוראה בפועל . מחקרים אחרים ממפים את האופנים שבהם החניכה משפיעה על ההוראה, אך מתבססים על דיווח עצמי בלבד ואינם מתייחסים לידע ולמיומנויות שנלמדו ( Luft & Cox, Nasser - Abu Alhija & Fresko, 2010 ; 2001 ) . קיים אפוא מחסור בידע חיוני על האופנים שבהם תהליכי הלמידה המקצועית של המורות החדשות משפיעים על התפתחותן המקצועית . במחקרנו למדנו עד כמה חשוב לתמוך ביכולות של המורה החדשה ולראות בפעלנות שלה יכולת שמסייעת לה ליצור הזדמנויות ללמידת המקצוע . מאפיינים חברתיים - תרבותיים של בית הספר עשויים להציב בפני המורה החדשה מרחב של הזדמנויות לקבלת אחריות, וגם מגבלות ותביעות שאל מולן היא נדרשת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help