sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא | 13 2011 Pedder, ) , ולהמשיג את למידת המורות כתהליך דינמי המבוסס על תלות הדדית . ככל שהמורה החדשה צוברת ידע ומומחיות, כך המערכת הסביבתית משתנה עבורה ומציעה לה אפשרויות ומשאבי למידה רבים יותר . דוגמה לגישת ניתוח כזו מצויה במחקר אורך חמש - שנתי שעסק בהתפתחותן של מורות חדשות תוך כדי עבודה ( 2013 Alberta Teachers Association, ) . באמצעות ראיונות ושאלונים חוזרים עקבו החוקרים אחר העלייה בנטייתן של המורות החדשות לקבל על עצמן תפקיד של סוכנות פעילות . מחקרים כאלו עשויים להנחות מכשירי מורות, מנחים ומנהלים באילו היבטים של למידת המורות יש למקד את תשומת הלב בשלבים שונים . בהקשר הישראלי ניסו חוקרות להתבונן בשנת ההוראה הראשונה מנקודת מבט אקולוגית כוללת ( 2010 Nasser - Abu Alhija & Fresko, ) . בשאלון שהציגו לנבדקים נבחנה תרומתם של מגוון גורמים לחִברות של מורות חדשות, ובהם תמיכת בעלי תפקידים ועמיתים, שלב החינוך, עומס בהוראה והיבטים רגשיים וקוגניטיביים שונים של ההנחיה . מחקרים נוספים הפנו את תשומת הלב לחשיבות שבלמידה של המורות החדשות מן הסביבה ( מיכאלי ואלקלעי, 2011 ; פישרמן, 2011 ) , כלומר לצורך לתמוך ביכולתן ללמוד מהסביבה הבית - ספרית ולנצל אותה להתפתחות המקצועית ולפרקטיקה . אלא שגוף ידע מחקרי זה, אף שיש בו התקדמות ניכרת, מותיר כמה וכמה נושאים התובעים בחינה נוספת . כמו רוב המחקרים העוסקים בשנת ההתמחות, התמקדו גם המחקרים שהוזכרו לעיל, באופן כמעט בלעדי, בהנחיה ובתפקיד החונך בלמידה המקצועית ( אולי משום שזהו הרכיב שמינהל החינוך יכול לשלוט בו ולעשות בו שימוש מושכל ) . כמעט שלא נבחן בהם תפקידן של תפיסות באשר לתהליך הלמידה המקצועית, לנקיטת יוזמה ולקבלת אחריות של המורות החדשות בניצול בית הספר כסביבת למידה, נושא המצוי בדיון בספרות המחקרית ( 2013 Calderhead, ) . מרבית המחקרים גם נטו להתעלם מהשפעת המאפיינים המוסדיים, האתניים והחברתיים - כלכליים של בתי הספר על למידת מורות חדשות . ראוי לציון בהקשר זה מחקר שהשווה את חוויות ההנחיה של מתמחות יהודיות וערביות מנקודת מבט אקולוגית, המביטה בסביבה המקצועית כמכלול ( Michaeli & Alkalay, 2011 ) . חיוני, כמובן, להתבונן בלמידה באופן הקשרי כזה . יתרה מזו, למרות ההכרה במשכה הארוך של תקופת הלמידה המקצועית בקרב מורות חדשות, מחקרים מדווחים בעיקר על התקופה שעד סיום שנת ההוראה הראשונה . הנטייה להתעלם מן השינוי ומהצמיחה בשנים שלאחר מכן מחמיצה היבטים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help