|
Page:11
מבוא | 11 למידת מורות חדשות במקום עבודתן – נקודת מבט רגישה להקשר הפרקים בספר זה מאירים את היחסים בין תהליכי הלמידה המקצועית של המורות החדשות ובין אופיין של סביבות הלמידה שלהן . בתקופת ההתמחות המורות החדשות לומדות מסביבתן במגוון דרכים ומאמצות אסטרטגיות למידה אישיות שונות . הן עשויות להישען על עמיתים בעלי דרגות שונות של מומחיות – מורים, חונכים, מדריכים וחברי הנהלה, או לבחור ללמוד באופן עצמאי ממקורות וממשאבי מידע שונים . אסטרטגיות למידה אלו מושפעות מסביבת הלמידה המקצועית, ובעיקר מבית הספר ומהקהילה המקיפה אותו . מבחר הסיפורים והתרחישים בכל פרק מרחיב את היריעה באשר לאסטרטגיות ולמשאבים המעורבים בלמידה של המורות החדשות, כפי שמעצבים אותם ההקשרים החברתיים - תרבותיים הייחודיים של בתי הספר . ללמוד ללמד בתוך ומתוך מקום העבודה לאחר כמעט חמישה עשורים של מחקר אמפירי ניכרת התרחבות של הידע המחקרי הנוגע להתפתחות כישורי ההוראה בתהליך הלמידה המקצועית ( 1998 , . Opfer & Pedder, 2011 ; Wideen et al ) . ממחקרים עולה כי מורים מקדישים זמן רב בשנות ההוראה הראשונות ללימוד מחדש של תחום הדעת ( למשל, 2013 Hashweh, ) , או בלשונו של שולמן ( 1987 Shulman, ) : להפוך את ידע התוכן של תחום הדעת לידע תוכן פדגוגי ( PCK ) . החל מסוף שנות השמונים התפתחה המשגה קוגניטיבית והתנהגותית של כישורי ההוראה, המדגישה את האופן שבו תהליכי חשיבה וידע משפיעים על ההבנה של המורות ועל פעולותיהן ( 1997 Calderhead & Shorrock, ) . מחקרים המשווים ידע של מורים מומחים לזה של מורים מתחילים מעידים כי מורות ותיקות נשענות על ידע מגוון בהתמודדותן עם מצבים בכיתה ( 1987 Shulman, ) , וכי הלמידה המקצועית של מורות נמשכת לאחר שלב ההכשרה – תוך כדי עבודה . וילסון ( 2013 Wilson, ) הראתה כיצד בעקבות ההתנסויות בשדה במהלך ההוראה גוברת מיומנות המורות הן בתחום הדעת הן בדרכי ההוראה . מחקרים לימדו אותנו גם על התפקיד המרכזי של אמונות וחוויות למידה קודמות בעיצוב הידע המקצועי של מורות בשלבי התפתחותן המקצועית ( Gay, 2010 ) . אמונותיהן באשר להוראה טובה, דימוין המקצועי העצמי, דמויות חיקוי שנקרו בדרכן – כל אלה משפיעים על הבניית הלמידה וההוראה שלהן ( Pajares, 1992 ) . מחקרים העניקו לנו גם הבנה טובה יותר באשר למגוון האופנים שבהם
|

|
|