sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

6 | מלמידת מורות לביצועי הוראה : מורות חדשות בסביבות הוראה מגוונות לאחד מהם . נמצא כי העדפתה של מורה לדפוס למידה מסוים, בייחוד ללמידה מעמיתים ומבעלי סמכות, מושפעת במידה רבה מהאופן שבו היא תופסת את מידת התמיכה של הסביבה בלמידה ובהתנסות . השפעת הסביבה היא השפעה מעצבת הניכרת לאורך זמן . נמצאו הבדלים בין מורות בחברה הערבית ומורות בחברה היהודית בתפיסת התמיכה שמעניקה הסביבה, ובעקבות זאת בהיבטים מסוימים של דפוסי הלמידה . כמו כן זוהה מעגל קסמים שבו תחושה של עומס יתר בעבודה מובילה להערכת הסביבה כסביבה בלתי תומכת ולהימנעות מפני עמיתים – ואלה מגבירות את תחושת הבדידות והעומס . בפרק השני עוקבים יסמין נוילינגר שורץ וצפריר גולדברג אחרי האופן שבו העדפות לדפוס למידה מסוים – למידה מעמיתים או למידה עצמאית – משפיעות על ביצועי ההוראה של המורה החדשה, כפי שהם מתבטאים בהערכתה העצמית ובהערכות מנהלים . בשני מדדים אלו נמצא יתרון למורים שדיווחו על העדפה ללמידה מעמיתים ומבעלי סמכות על פני מורים שדיווחו בעיקר על למידה עצמאית . מורים בעלי העדפה ללמידה מעמיתים דיווחו על התקדמות רבה יותר ברכישת ידע מקצועי והעריכו את איכות עבודתם כגבוהה יותר . עם זאת, דווקא בקרבם נמצא שיעור נמוך יותר של התמדה בעבודה . כאשר בחַנו את השפעת הסביבה על הקשר בין דפוס הלמידה המקצועית ובין ביצועי ההוראה, מצאנו שהסביבה ממתנת את הקשר : בסביבות בית - ספריות שנתפסו כתומכות, מורים בעלי העדפה ללמידה מעמיתים הם שדיווחו על התקדמות רבה יותר בלמידה מקצועית ובאיכות הוראה ; ואילו בסביבות שנתפסו כתומכות פחות – ניכר יתרון דווקא למורים בעלי העדפה ללמידה עצמאית . בשער השני מובאים ממצאים של מחקרים איכותניים שנערכו בחברה הערבית . מחקרים אלו עוסקים בהשפעותיהם של שוק העבודה הרווי בתחום החינוך ושל התרבות הקהילתית על דפוסי הלמידה של מורות חדשות . בפרק השלישי מדגישה סמאח עואד את הקשר המפתיע בין הסביבה הקהילתית - קולקטיביסטית ההדוקה ובין החשש של מורות חדשות להיעזר בדמויות בסביבה הבית - ספרית ופנייתן לתמיכה מחוץ לכותלי בית הספר . בין השאר עוואד מתאר פנייה למשאבים ייחודיים לחברה הערבית – שבה יש ייצוג יתר לבעלי הכשרה בהוראה – למשל הסתייעות בידע חינוכי של בני משפחה . עוד מוצג המתח בין הצורך של מורות חדשות לרחוש כבוד לבעלי הוותק ולהימנע מערעור הסדר, לבין הצורך שלהן להצטיין ולהצדיק בכך את זכייתן בתקנים הפנויים המעטים . מתח זה גרם למורות להפגין את יכולותיהן בשיקול דעת ובזהירות כדי לא לאיים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help