sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

) מוצרים שבגלל מוגבלותם נמצאים במחסור ( . ניתוח קהילות קיבוציות מראה שלמרות היעדר הצבר של משאבים כלכליים או יסודות בידוליים "אובייקטיביים" אחרים, המערכת הריבודית מתפתחת, מתמסדת, וגוררת שינויים חברתיים ) בן­ רפאל, ,1973 1986 ­ 1979 1976, 1973, Ben­Raphael, ( . חוקרי המשבר הנוכחי מגדירים אול השינויים המתרחשים בתנועה הקיבוצית "כמהפכה שצמחה מלמעלה" . בן­רפאל מצא שחברים בעלי הסטטוס הגבוה ביותר נוטים יותר מבני קבוצות אחרות לתמוך ברוב השינויים . תמיכה זו בולטת בעיקר ביחס לסוגיית התגמול הכספי הדיפרנציאלי, מסחור השירותים, וכן חיזוק מוסדי ] מתן יותר סמכויות ביצוע והחלטה לבעלי תפקידים ­ העורך [ . אותם החברים נטו גם לתמוך בשינוי היזמי­כלכלי ) ארגון ניהולי עיסקי ( , תוך שימת דגש בהתמחות, ניהול לפי שיקולי שוק ורווחיות, תיגמול לפי תרומה למערכת, חופש הפרט ומימוש עצמי . מסקנתו היא : "בהיבטים רבים המהפכה הלא­טוטלית העוברת על הקיבוץ, מתבררת כנישאת במידה רבה על כתפי ה"טכנוקרטים" ^ ­רפאל וגייסט, 1993 ( . להערכתו של בן­רפאל ) 1986 ( , ההבדלים הקיימים במסקנותיהם של החוקרים לגבי המערכת הריבודית של הקיבוץ נגזרים מהגדרות שונות של מושג הריבוד עצמו . לפי ההגדרה "המקסימליסטית", הריבוד מהווה היבט משמעותי של המציאות החברתית רק כאשר : ) 1 ( קיים אי שיוויון שיטתי בין בני אדם בחברה . ) 2 ( אי שוויון זה יוצר קטגוריות חברתיות בלתי רציפות . ) 3 ( קטגוריות אלה מתגבשות לקבוצות קונפליקט . ) 4 ( הקונפליקט בין הקבוצות מקדם שינויים במבנה החברה ) 1967 Tumin, ( . לפי ההגדרה "המינימליסטית'' צורות אי השיוויון והשפעותיו על המציאות החברתית כלולות במושג ריבוד ) 1974 Runciman, ( . הגדרות אלה משקפות את חילוקי הדעות בין שתי האסכולות הסוציולוגיות העיקריות בנושא הריבוד החברתי המודרני, כפי שמשתקף בוויכוח בין דיויס ומור לבין טיומין ) Tumin, Davis and Moore, 1945 ; 1953 ( . מעיון במחקרים עולה השאלה, האם המסקנות הסותרות נובעות אך ורק מהבדלי ההשקפה של החוקרים, או שמא הן מעוגנות בצורה כלשהי במציאות . נראה שהתשובות העיקריות יכולות לבוא משני כיוונים : הבדלים בתפיסת אותה מציאות, והתייחסות למציאויות שונות . בדרך כלל בעלי הסטטוס הגבוה מחזיקים בדימוי הרמוני של החברה ואילו בעלי הסטטוס הנמוך רואים את החברה כיותר קונפליקטואלית . לפיכך ייתכן שתוצאות המחקרים משקפות את נקודת הראות של אוכלוסיות שונות בקיבוץ . האפשרות השנייה היא, שהמחקרים משקפים מציאויות של קיבוצים שונים . הקיבוצים נבדלים בהרכב אוכלוסייתם, באיפיוניהם הדמוגרפיים, ברקעם התרבותי והחברתי ובמשאביהם האישיים של

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help