sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

להגדיל את הלופטוואפה פי חמישה 5 . הקו האנטי­בריטי שהלך והתפתח בעמדתו של היטלר, הושפע במידה רבה מהקו הפוליטי של ריבנטרופ, שהיה אויב מושבע של בריטניה . התפיסה הבסיסית של ריבנטרופ הייתה, כי יש למחוץ את הברית הבריטית­צרפתית, לתפוס את ההגמוניה באירופה המערבית ולהתחלק באירופה המזרחית, תוך קיום יחסי קירבה עם ברית המועצות . כך, בהשפעת ריבנטרופ, העמיק זלזולו של היטלר בבריטניה, דבר שהוביל במישרין לכיבוש פראג במרס 1939 . הן עמדת הממשלות והן דעת הקהל במערב אירופה לא נחשבו בעיני היטלר, ומבחינה זאת ניתן היה לפתוח סכר בפני הפוגרום . כשבוע לפני הפוגרום התרחש אירוע נוסף, שחיזק את המגמות שצוינו לעיל . למרות שלא קשרו זאת לאירועים האנטי­יהודיים, אין ספק שהאירוע תרם לחירות שחש היטלר לבצע את הפוגרום וכל הקשור בו, מבלי להתחשב בדעת הקהל המערבית . הכוונה לבוררות הווינאית הראשונה, של 2 בנובמבר 1938 . להונגריה, מאז חוזה טריאנון ב­ ,1920 היו דרישות לרוויזיה של גבולותיה על חשבון ציכוסלובקיה, רומניה ויוגוסלביה . כתוצאה מכך גלשה הונגריה בשנות השלושים לחוג השפעתה של גרמניה, תוך תקווה שהרייך הנאצי יעזור בביצוע הרוויזיה . במשך קיץ ,1938 בעת שהלך והתברר שהציכים עלולים להידרש לוותר על חבל הסודטים לטובת גרמניה, העלו ההונגרים את דרישותיהם הטריטוריאליות . הדבר תאם את הטקטיקה של היטלר, להפעיל לחץ על המערב ועל ציכוסלובקיה, ואכן בהסכם מינכן הוכנס נספח שבו נאמר, כי בעיית הגבול ההונגרי­ציכי תוסדר בשיחות ישירות ביניהן, תוך שלושה חודשים . אם לא יימצא פתרון, "תכנסו ארבע המעצמות החתומות על הסכם מינכן ) בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה ( כדי להחליט בדבר . במשך מספר ימים נתקיימו השיחות ההונגריות­ציכיות, אך הן התמוטטו במהרה . כעת ציפו ההונגרים לתמיכת ממשלת צימברל"ן בשאיפתם להחזיר לעצמם שטחים שהיו עד כה בתחומי ציכוסלובקיה . הם ידעו היטב, כי בריטניה וצרפת הבטיחו לציכים לערוב לגבולותיה החדשים לאחר הסדר הגבול ההונגרי­ציכי . למרבה הפתעתם התחמקו הבריטים מכל העניין; הם נשארו פסיביים לחלוטין . למעשה, הדבר פחות מפתיע בהתחשב בקו של צימברל"ן עד כה לגבי מזרח אירופה, דהיינו, הימנעות מכל מעורבות בריטית שם . 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help