sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

בשל כך, וכן בשל עיסוקו של אבי ב"כלי קודש" ­ שרב וחזן ­ הייתה משפחתנו במקומה החדש סגורה בתוך עצמה, במנותק כמעט משאר יהודי המקום . אבי יצחק, כשלא היה טרוד בענייני פרנסה, היה נוהג ללמוד תורה . עסוק היה בתלמודו עד מאוחר בלילות כשהוא עומד נשען אל השולחן­, וכשחלה ילד מן הילדים ) מחלות ילדים לא חסרו, ורופא לא היה בעיירה שלנו ( היה אבא נשאר ער כל הלילה לשמור על הילד החולה, וממשיך בתלמודו . בהוויית הבית שלנו הייתה מקופלת בל מסורת החיים היהודיים עליה מספרת הספרות שלנו . החיים המשפחתיים היו הדוקים מאור ומושתתפים על יחסי כבור ואהבה הדדיים ) אף שהגדרה כזו אינה רלוונטית למושגים של הורי בימים ההם ( , ועל דאגה מסורה ללא גבול לבריאותם, ללימודיהם ולאורח התנהגותם של הילדים . היה קיים בביתנו פולחן השבת והחג על הטכסים, המנהגים, הנוחלים והתבשילים הקשורים בהם . ואף על פי שאלה חזרו ונישנו משבת לשבת ומחג לחג ­ חויתי אותם מדי פעם, כאילו, מחדש . לביתנו היו מזדמנים לעיתים קרובות ­ ולשבתות במיוחד ­ אורחים עוברי אורח מעיירות וערים רחוקות . בימים ההם היה מקובל שיהודי הבא לעיירה שואל על מקום מגוריו של הרב או השוחט, וכדבר מובן מאליו בא להתארח אצלם, וכמובן חינם אין כסף . היו שהציגו עצמם כ"אייניקלאך" ­ נכדיהם או נכדי נכדיהם של הבעל­שם­טוב או של רבי בעל יחוס גדול אחר­, ובזכות היותם באלה היו נודדים מעיירה לעיירה ואוספים כסף למחייתם . נודדים כאלה ואחרים היו מזדמנים לביתנו, והיו מלעיטים אותנו הילדים בסיפורי חסידים שלהם ­ על רבנים אנשי מופת, ועל הנסים והנפלאות שחוללו . באווירה זו של מורשת, מנהגים ומסורת שנתגבשו במשך דורות, חייתי את שנות ילדותי, עד שבהיותי בן 4ו עברה המשפחה מקורנשטי לעיר חוטין . העיירה קורנשטי הייתה קטנה, כאמור, ולא מפותחת . לא היו בה ספריות, לא בעברית ולא באידיש . ספרים, באידיש בעיקר, היו מובאים מערים אחרות והיו מועברים מיד ליד . אולם בתקופה זו של ימי ילדותי ונעורי ­ כלומר, שני העשורים הראשונים של מאה זו ­ הייתה הספרות העברית והאירית בשיא פריחתה ושגשוגה; והשפעתה של הספרות ה"כפולה" הזאת פרצה לרחוב היהודי, הרוותה כביכול את האוויר שבו, ואף לעיירה הקטנה קורנשטי הגיעה . צעירים, אחים ודודים אשר יצאו מעיירה זו ללימודים ­ מי בישיבה של הרב צירלסון בקישינוב ומי ללימודי חולין בגימנסיות ­ היו באים לביקור ומביאים איתם משבי רוח חדשים מהעולם היהודי הגדול . הייתי מוקסם מהתלהבותו של דודי ראובן ) אחי אמי שלמד בישיבה ( , בעת שקרא לפני אחי הבוגרים משיריו של ביאליק, אף שלא הבנתי דבר מתוכנם . גם אבי, שהשבלתו הייתה תורנית, נפתח למשבי­רוח ספרותיים אלה ­ עם שלא נפגעה בשל כך כהוא­זה דבקותו באורחות אמונתו ודעותיו . לעיתים פרצו ויכוחים סוערים בין אבא לבין דודי

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help