|
Page:8
איננו יודע לסגל לעצמו את הגמישות הדרוטה כדי לעבור מסוג יידע אחד לטני, על פי השתנות התנאים החיצוניים . נ . הנחת החוקיות טל התבונה : 'מתי היא נתקעתי ? הפסיכופתולוגיה טל הפרט חרמה לנו את רעיון 'הקבעון', על פי פרויר, לכל אחד מאיתנו יט קבעונות מסוימים, אלא טאנו טונים בסוג הקבעון טלנו . מהו אותו קבעון ? איזה טהוא אילוץ טנקבע בגיל צעיר מאד ) בדרר כלל בטנת החיים הראטונה טלנו ( , טנוכתיב דפוסי התנהגות מאוחרים טלנו . לכל אחר מאיתנו יט כאמור דפוסים כאלה והם לרוב אינם מפריעים לנו . אלא טיט מצבים מסוימים, ולכל קבעוו מצבים טונים זה מזה, שבהם אותו הדפוס מתחיל להוות מגבלה . במצבים אלה איו האדם יכול לפתח את ההסתגלות, או התבונה, הנדרטת כדי להתמודד בהצלחה עם אותו מצב, בגלל אותו אילוץ טנוצר אצלו בטלב מוקדם . אז, אנו קוראים לזה 'פתולוגיה' וטוענים טבלי טהאדם ייעשה מודע לאילוץ, וינסה להטתחרר ממנו, הוא לא יוכל להתמודד עם אותו סוג טל מצבים . כל עוד אין אנו נפגטים באותם מצבים אנו יכולים לחיות עם האילוצים מבלי לדעת עליהם אפילו . עד כאן תורת הקבעונות של פרויד . ההתערבויות הקהילתיות טנעטו בתנועה הקיבוצית בשנים האחרונות, הן על ירי אנטי מקצוע והן על ידי נציגי התנועה, הניחו בדרך כלל, טיט איזה שהיא בעיר . הדורשת 'אבחון' . לאור האבחון ניתן יהיה להציע אחת או כמה דרכי פעולה ) 'טיפול' ( , טיענו על הבעיה ויביאו לפתרונה, או להמשך ההתערבות בדרן יעילה יותר ) 'הערכה' ( . מעיו 'מודל רפואי' המותאם לפרובלמטיקה חברתית או חינוכית של יחידים, קבוצות, ואף של מערכות חברתיות טלמות . אלא טמודל זה מניח שהבעיה ניתנת 'לאבחון', אם על סמר תיאורה על ידי ה'מטופלי, אם על סמר היידע טבידי הימטפל' . יתר על כן, איו בגיטה זאת הסבר למר, אותו 'מטופל' ) ויהיה זה יחיד או ציבור ( , לא הצליח בעצמו להתמודד דווקא עם אותה הבעיה ללא התערבות חיצונית . זאת, במיוחד לאור העובדה טאותו אדם, או ציבור, מתמודדים בהצלחה עם טורה ארוכה של בעיות אחרות, לעיתים אף מורכבות יותר . לפעמים ההסבר לכך הוא טריוויאלי : אף אחד מאיתנו איננו פותר בעצמו את כל הבעיות העומדות בפניו . אלא טלעיתים אין ההסבר לכן כל כך פשוט; מה מסביר שציבור מסוים הוא כל כר מתוחכם בתחום הכלכלי, אך דווקא בנושא חברתי מסוים אותו ציבור מגלה בורות יוצאת דופן ? למה ציבור ידע להתמודד עם נושאי חינוך בגיל הרך טנים רבות ברמה גבוהה, ולפתע פתאום, כל אותו תחכום שצבר, לא עמד לו בפתרון בעיה חדשת, בלתי צפוייה, בגיל ההתבגרות ? בעוד שעל פי הגישה 'הרפואית' תמיד ניתן יהיה ליאבחו', 'לטפל' ולהעריך תוצאות, הרי הגישה החרטה, טאנו דנים בה פה, מחייבת לשאול קודם כל למה יש כאן בכלל בעיה, ולמר, באים אלינו עם בעיה זאת . בעוד שגישות ההתערבות הרגילות עוסקות בשאלת הצטברות היידע, או התבונה של המטפל, הרי הגישה
|

|