|
Page:12
אני הליתי עוטר, את מה שנראה היום כל כר לא מובן, אולי אפילו לא אנושי . במקביל נוצר בקבוצה תהליך של בירור דברים . למנחה חשוב לברר את הדמיון בין דפוס זה לביו הדפוטים הקיימים בקהילה . גם חטוב לו לברר מה הקטר בין מה שקרה אז וביו הבעיות שכביכול איאפשר למצוא להן פתרון היום . כל התהליך הזה דורש זמן רב, זמן שבו אנשים מבררים לעצמם מה יקרה אם יפרדו אחת ולתמיד מן הכאב והסבל שנגרם אז, זמן שבו הם מנסים לבחון כיצד קבלה אחרת של העבר תשפיע על ההווה, על העתיד . מבלי משים נוצרת אפשרות להמשיך ולבנות תבונה מניסיון חדט או ישן שהצטבר גם בתחומים שבהם עד כה לא הייתה אפשרות כזאת . אלה למעשה הנושאים העיקריים בהם תעסוק העבודה שלפנינו . כיצד ניתן להעריך תוצאות של מאמץ ממושך כזה ? נניח שנוצר שחזור ובירור מחודש של העבר כתוך הקבוצה כיצד ניתן לשתף בכך את כלל הקולקטיב ? אולי כל מה שנדמה שקורה בקהילה בעקבות ההתערבות, היה קורה גם בלאו הכי במשך אותו פרק זמן ? האם דרך התערבות זאת מתאימה לכל קהילה ? האם יש גם נזקים אפשריים בסוג זה של התערבות ? אלה במקצת מן השאלות שעליהן ננסה להשיב בדיון בסוף העבודה . ת . תנחה על הקטר בין התבונה ובין רציפותה הרבדורית טל הקהילה עד כה התמקד הדיון בחשיבות של הצטברות היידע, של הלמידה בניסיון של הקולקטיב החדדורי, אך הקהילה הקיבוצית הינה קהילה רבדורית . היא קמה אומ 1ם בחברה המהפכנית, אבל מראש הגדירה עצמה כהתחלה של מסורת רבדורית חדשה . עבור הדורות הבאים נוצרה בכך דילמה שאיו לה פתרון פשוט : האם רוצים מאיתנו שגם אנו נמרוד, כמו שאבותינו מרדו באבותיהם, או שרוצים שאנו נמשיך את מה שהם התחילו : מסר כפול . . . אלא שבכך עסקו כבר רבים, ואנו מנסים עתה לברר רק את הקשר בין הרציפות הרבדורית של הקהילה, ובין תהליך ההצטברות של התבונה הקהילתית . העברה של יידע מסוג זה, המצטבר מתוך ניסיון מדור לדור, איננו תהליך פשוט כלל ועיקר . אין זה קל לאב ללמד את בנו את אשר הוא בעצמו יודע לעשות, כי בכך הוא מתחיל תהליך בלתינמנע של פרידה משליטה על אותו יידע, ומן היכולת להפעילו ) יעוד מעט הוא יידע יותר, וגם יהיה לו יותר כוח משלי לעשות זאתי ( . גם לבן אין זר, קל ללמוד את הדברים מאביו נ יבכר אני מביר ביידע שלו, טלא אוכל לצבור מתוך הניסיון טלי עצמי' ( . בל צד מכיר למעשה בפגימות שלו, אך גם בהשלמה הבאה מזולתו . כל עוד אנו עוסקים ביידע טכני איך לרכב על אופניים, לנהוג בטרקטור, אין שום קושי בהעברת היידע . כל מי טהתנסה בכו מכיר את ההרגשה הטובה הצומחת מכך לשני הצדדים . אבל ככל טמתקרביט לאזורים רגישים יותר במיוחד אזורים שבהם ההורה לא פתר איזה דושיח נסתר שלו שם הנעימות מפנה את מקומה לשתיקה כפולה, לעיתים אף 12
|

|