sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 לקראת הימים מוסרית של חברי הקיבוץ . הם היו רוצים לחסות בצל תהליכים אובייקטיביים וגדולים שיכתיבו את הכיוון ואת הדרך כיוון שאז יוכלו להימנע מעימות של חבר מול חבר, קבוצה מול קבוצה . תהליכים של שינוי אובייקטיבי אמנם קיימים אולם אין הם משחרוים מהכרעה אלא מעמידים בפני דילמות חדשות . הם זקוקים לפיענוח, הערכה, והמסקנות מהם מגוונות . המשפחה משתנה . חלק מהשינויים מתרחשים בתהליכים, חלק כאירועים, חלק כתוצאה מביקורת מודעת, חלק כפרי של שינויים תרבותיים, חלק עקב שינויים פול'ס"ם וכלכל"ם . כך גם הקיבוץ . לדוגמה ניתן להביא את התפתחות המשפחה בקיבוץ . כדי לנתח את סיכוייה צריך לסמן את תפקידיה ולצייר את הוויתה . האם המשפחה מכוונת להבאת צאצאים לעולם ? האם היא תא כלכלי לייצור ולצריכה ? האם היא ביטוי לרצון למימוש העצמי של בני הזוג ? האם היא היענות לקול הדורות הקורא להיצמד למסורת ? או האם היא המקלט המורד האוטם עצמו מפני קולות אלה ? האם היא האינקובטור לשחרור הנשים או בית­כלאן הממוסד ? מה בין המשפחה הגרעינית לבין החברה של המשפחות הרחבות ? אפשרויות פרשניות מעין אלה ניצבות בפני המשפחה הקיבוצית גם כשהכל מבחינים כי המשפחות הן העומדות במרכז הווית הקיבוץ . אך האם ניתן להסתתר מאחורי המבנה של הקיבוץ והתפתחותו בבואנו להכריע מה יהיה אופי חיי המשפחה בו ? ואם נאפיין את הקיבוץ בכללותו כחברה משפחתית, האם יהיה בזה כדי להשפיע על תהליכים מעין אלה ? אין להתכחש להכרעות העומדות על הפרק . חשיבות בית הילדים, שיטת הלינה, דרכי הציון של החתונה ) ההידרשות לטכס כאילוץ ביורוקרטי או כביטוי תרבותי ( כל אלה קיימים . האם זהו תהליך אחיד וחד כיווני ? האם הוא משחרר מהצורך להבין, לנקוט עמדה, להחליט, להתמודד ? האם כל גל של גירושין צריך לעורר חרדות קולקטיביות או אפשר לבחון את הדברים מתוך גיוס היכולת והרצון לקבל אחריות על אופני ההתנהגות השונים, על הקצוות שבהם, על הפשרות שביניהם ? מה מסור בידי היחיד, מה מהכרעותיו מצטרף למסורת של הקהילה ומה­הן החובות המוטלות על הקהילה השיתופית ? זוהי רק דוגמה אחת לבעיה הרחבה עוד יותר : תהליכים אובייקטיביים העוברים על החברה אינם משחררים מנקיטת עמדה, מלהתייצב מאחוריה, מהצורך להסכים ולהכריע .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help