sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 אי של שוויון ועם העוסקים בו סייעה לי לקבל מידע מן המרואיינים ולהבין את תפיסותיהם, תחושותיהם ומערכות היחסים ביניהם . מראשית הדרך העסיקה אותי השאלה אם, ועד כמה, אפשר לקיים מפגש שוויוני במציאות לא שוויונית . בנינו בתי ספר השואפים ומנסים לקדם שוויון מלא עניין שמשמעו בניית "בועה" במציאות הבלתי שוויונית בעליל במדינת ישראל בכלל ובמערכת החינוך בפרט . בנסיבות אלו ביקשתי לפענח כיצד חוסר השוויון משפיע על פעילותם של בתי הספר הדו – לשוניים, להבין איך מנהלי בתי הספר רואים את התופעה וללמוד באילו אסטרטגיות התמודדו הם וקובעי מדיניות אחרים עם האתגר . ליתר דיוק, ניסיתי להבין אם אסטרטגיות אלו שואפות לשינוי משמר או משַנה ואם בעניין זה יש הבדלים בין מקבלי ההחלטות היהודים למקבלי ההחלטות הערבים . מעבר לכל אלו, תהיתי אילו תפיסות של רב – תרבותיות משמשות את המנהלים בעבודתם, ואם וכיצד הצליחו בתי הספר של יד ביד לחולל שינוי ביחסים הקיימים ולקדם שוויון בין יהודים לערבים בתוכם ואולי גם מחוצה להם . הבחירה במנהלים ובמנהלות שהובילו את בתי הספר במשך השנים לא הייתה מקרית, שכן הם אמורים לתרגם יום – יום את העקרונות המנחים להחלטות מעשיות . בסופו של יום הם האמונים על יישום האידיאולוגיה והמדיניות שהתוותה העמותה, ולכן היה מרתק לפגוש ולראיין אותם שנים לאחר סיום תפקידי ולשמוע איך הם תופסים ומפרשים את הניסיון שצברו . נוסף עליהם ראיינתי קובעי מדיניות אחרים : חברי כנסת ושרים או בעלי תפקידים בכירים ברשויות המקומיות ובמשרד החינוך שהיו שותפים לקבלת ההחלטות הנוגעות להקמת בתי הספר ולניהולם השוטף . ניסיתי להבין אם יש הבדלים ברורים בין יהודים לערבים בניסיון לממש את העקרונות ואם חל שינוי בעמדות המנהלים, המתבטא בהבדלים בין מי שכיהנו בתפקיד בעבר לבין מי שמכהנים בו כיום . רציתי גם לשמוע מהם איך הם מעריכים את המפעל יותר

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

למדא עיון - הוצאת הספרים של האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help