sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 אי של שוויון להקמת העמותה עם שותפי באותם ימים, לי גורדון, הבאתי בסיס מוצק של עמדות ושל ניסיון מקצועי . ליוותה אותי האמונה בשותפות יהודית – ערבית, כחבר פעיל במפלגה הקומוניסטית, וגם ניסיוני המקצועי כמורה ומחנך בבית הספר היסודי המשותף בנווה שלום . הנחיית קבוצות מפגש יהודיות – ערביות במסגרות ובגישות שונות סייעה לי בביסוס הידע והניסיון בתחום . הולדת בני ולימודיו בגן השלום היהודי – ערבי שהוקם בימק"א בירושלים כשהיה בן שנתיים, העמיקו בי את הצורך למצוא מסגרת חינוכית שתתאים לצרכיו כילד ולשאיפותינו כהורים . וסביב כל אלו המשיכה לרחף השאלה : האם ניתן ליצור במדינת ישראל מסגרת שוויונית יהודית – ערבית ? הקמת המסגרת החינוכית של יד ביד הייתה מבחינתי סוג של מעבדה : מיקרוקוסמוס שביקשתי לממש בו את אידיאל השותפות השוויונית, לבחון את פעולתה בשטח ולא להישאר ברמת הדיון התיאורטי . השותפות בארגון התבססה על ארבעה עקרונות : * דו – לשוניות : מהקמתם של בתי הספר הסכמנו כי הם יפעלו גם בעברית וגם בערבית . החלטה זו התקבלה מתוך תפיסת השפה לא רק ככלי לתקשורת בין בני אדם ולא רק כמרכיב חשוב בזהות, אלא גם כמדד המשקף את יחסי הכוח בחברה . מאחר ששאפנו לשנות את יחסי הכוחות הקיימים, הסכמנו כי על הילדים בבתי הספר לשלוט בשתי השפות, והמורות צריכות להיות דו – לשוניות כדי שיצליחו ללמד יחד . ידענו שרוב המורים וההורים הערבים הם דוברי עברית, ולכן שאפנו להרחיב בעיקר את מעגל דוברי הערבית בקרב המורים, ההורים והילדים היהודים, ואולי דרכם גם למעגלים רחבים יותר . * רב – תרבותיות : האמנּו כי השונות התרבותית היא יתרון המעשיר את החיים, ולכן שאפנו ליצור בבתי הספר מקום שווה לשתי התרבויות . באופן מעשי בא העיקרון הרב – תרבותי לידי ביטוי באמצעות למידת המסורות השונות היהודית, הנוצרית והמוסלמית וחגיגת החגים בכיתות .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

למדא עיון - הוצאת הספרים של האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help