sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בעיית ההגדרה של "צורני" החבירה מורכבת מאד . חבירת הקיבוץ בדור השני נישאת בגיל יחסי צעיר ויולדת ילדים יותר משיולדת האשה בעיר ) טייגר­שפר ,1975 רוזנר 1978 ( ­ אף על פי שבאחרונה עובדות אלה נמצאות בתהליך של שינוי שעדיין מוקדס מלקבוע מסקנות לגביו . הואיל ועיסוקה במשפחה תופס לא מעט מזמנה הפנוי, הרי כל מה שקשור בעיסוקה זה נתפס על­ידי החבירה כצורך מרכזי שלה . ייתכן שהיא עצמה דוחקת או מרדימה את צרכיה האחרים בתקופה זו של חייה ­ כמו צורך הסיפוק מעבודתה או צורך בתגמולים מתרומתה לחברה . נוצר פה מעגל קסמיס שבו האשה עצמה מצמצמת את צרכיה לתחום שהוא קונפורמי לציפיות ולנורמות של החברה שבה היא חיה . תופעה זו מזכירה את התופעה שבטי פרידן מתארת בספרה "המיסטיקה הנשית" . מעגל קסמים זה משפיע לא מעט על ציפיותיה ושאיפותיה של בת הקיבוץ . מתברר שהתאמת ציפיותיה ושאיפותיה לסביבה גורמת הרבה להנמכתן ) ש . לבנה ,1981 י . דר ,1974 נו . אלון, 1975 ( . ציפיות ושאיפות נמוגות אלו גורמות לצמצום מגוון הצרכים שהבת המתבגרת מגדירה לעצמה . זהה ושווה או שונה ושווה בכל דיון בהגדרת המושג "שוויון המינים" מזדקרת השאלה : האם הכוונה ל"שונה אך שווה" או ל"זהה ושווה" ? הרי הכל יודעים שהאשה והגבר אינם זהים . כדי להתחשב בהבדלים, אנו נוטים לדגול בשוויון תוך שוני . גילה אדר ) קיבוץ געתון ( , בהרצאתה על הנושא בישיבת אנשי המדור הקיבוצי לקידום שוויון המינים ) ראה < מי 39 ( , טוענת שבעיית השוויון תוך שוני היא במקום נאשר מדובר בשוויון ערך האדם בכלל, אך לאו­דווקא כשמדובר במקרה ספציפי של שוויון המינים . השוויון תוך שוני ביחס לנשים, מתמקד בתפקידן כיולדות,תוך הנחה שכל מה שהן תעשינה לפני תקופת הפריון ולאחריה מושפע מתפקידן כיולדות . אם תוחלת החיים של החבירה בקיבוץ היום היא בסביבות ה­ ,80 תקופת פריונה מהווה רק 4 / / מחייה . אומנם אין להתעלם מהשוני, האם במציאות נתפסת באמת כל עבודה כשווה ? לדעתי, עלינו לבדוק אם עקרון השוויון בין המינים הוא אמנם פועל יוצא אמיתי של נל ההגדרות הבסיסיות שהוזנרו למעלה . נדי לנצל את ההזדמנויות שחברה מזמנת לילד, על הילד לגדול בסביבה המשדרת לו מסר ברור : שהאפשרות לבחור נתונה בידיו ושנמצאים בידיו הכלים הנבונים המאפשרים לו לעשות זאת בזמן הנבון . הטענה הנשמעת, שבנות בקיבוץ אינן מנצלות את ההזדמנויות העומדות בפניהן נמו לפני הבנים, מתעלמת מן העובדה שנקודת הזינוק של הבנים והבנות בקיבוץ ­ אינה שווה . נקודת הזינוק עצמה היא נבר תוצר של חינוך פורמלי ושל חיברות ) סוציאליזציה ( . מהגיל הרך בני הקיבוץ מקבלים הכוונה ברורה מאד, לפעמים מודעת ולפעמים בלתי­מודעת . הם גדלים בסביבה שחלוקת התפקידים בה בין המינים הינה קוטבית מאד, והם מפנימים את מה שהקיבוץ משדר להם נ"טבעי" לנל מין . ) פירוט יתר בפרק "תיאור המצב" . ( נקודת זינוק שונה פוגמת ללא ספק בעיקרון "מנל אחד נפי ינולתו, לכל אחד לפי צרניו" . עקרון זה מבחין בין שוויון בנתינה ושוויון בקבלה . טלמון ואגוזי ) "צרינה בקיבוץ", 1981 ( מגדירים את "השוויון בנתינה" כהבאת היכולת הגלומה ביחיד למיצוי מרבי . נראה לי שהבעיה נעוצה בפירוש שאנו מייחסים ל"יכולת הגלומה ביחיד" . היכולת שאנו מייחסים ליחיד, מושפעת לרוב מסטיריאוטיפים של החברה ומידע ונסיון שנרכשו בגיל הנעורים . ההתאמה למקום עבודה, למשל, נעשית מבלי שאנו בודקים את יכולתו האמיתית של היחיד, ומבלי שאנחנו נותנים לו באמת את ההזדמנות לבדוק אותה . מראש אנחנו "מודדים" את יכולת היחיד לפי מינו . תפיסה שטחית זו מגבילה את אפשרות הנתינה שלו . יותר בעייתי הוא החלק השני של העקרון " . . . לבל אחד לפי צרכיו" ­ או שוויון בקבלה . טלמון ואגוזי מגדירים שוויון בקבלה כ"זכות השווה לכל אחד להתקרב לסיפוק צרכיו ב : 1ותה מידה שבה מתקרבים האחרים לסיפוק צרכיהם" . 12

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help