sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כשחקרה המחברת את הדברים לעומקם ושוחחה עם מאות נשים, רופאים ופסיכולוגים, התברר לה, טמאחורי הדימוי הנשי הזה מקננת מצוקה גדולה שמצאה לה ביטויים שונים ) כגון עייפות ברונית, בעיות פסיכו­ סומאטיות, ועוד ( . היא גילתה שלרוב הנשים האלה היתה זהות מעורפלת . רובן התקשו בהגדרת מצוקתן, והיא מגדירה בספרה את התופעה בשם : "הבעיה ללא שס" . מסקנתה של בטי פרידן היא שבמציאות לא סיפקו הבעל, הילדים והבית את הנטים, אבל הן לא העזו לדבר על כך בקול רם . לספרה טל בטי פרידן היתה השפעה גדולה על היווצרותן של תנועות נטים בעולם . היום אנחנו נמצאים בתקופה טבה עדיין מורגשת השפעתן של תנועות אלו . ב­ ,1975 שנת האשה הבין­לאומית, הכיר האו"ם בשוויון הנשים ותרומתן לפיתוח ולשלום . שוויון אמיתי אין משמעותו שוויון חוקי בלבד, קרי : חיסול האפלייה דה יורה ) de jure ( . משמעותו כוללת גם שוויון זכויות וחובות וכן שוויון הזדמנויות להשתתפות נשים בפיתוח ­ גם כמשתתפות בפועל ) active agents ( ובעלות טובת הנאה ) beneficiaries ( . כמובן אישרה ההצהרה מחדש את אחריותם המשותפת של גברים ונטים כלפי המשפחה . לגבי הקיבוץ אין בהצהרה זו משום חידוש . בקיבוץ דגלו שני המינים בעקרון השוויון מלכתחילה . בספרים וביומנים של ותיקות וותיקים בכל התנועות אפשר לקרוא הכרזות על קדושת העקרון של שוויון המינים . אולם היום, בויכוחים ובדיונים בקיבוץ, יט המתקוממים נגד עצם העיסוק בנושא . טואלים : למה אנחנו צריכים בכלל להתייחס לטוויון הספציפי הזה ? טוענים, טכאטר אנחנו אומרים "מכל אחד כפי יכולתו ולכל אחד לפי צרכיו" אנחנו מתכוונים לנשים כלגברים . ואשר לשוויון ההזדמנויות, הרי אין הבדל בין ההזדמנויות שאנו מזמנים לחבר לבין אלו שאנו מזמנים לחבירה . ובל נטכח את שוויון ערר העבודה, טפירושו המעשי הוא שאנו רואים כשוות ערר כל עבודה, של כל פרט, ללא הבדל מין . האומנם ? האם אנו באמת נותנים הזדמנויות שוות לבנים ולבנות ? "זכר ונקבה ברא אותם" * . . . לבעיית שוויון המינים בקיבוץ ויויאן סילבר הגדרת המושג שוויון המינים בעיית מעמדה של האשה בחברה העסיקה לכל אורר ההיסטוריה ומעסיקה גם כיום פילוסופים, אנשי חברה ומנהיגים דתיים . אבל התארגנות מעשית של נשים מתוך שאיפה לשפר את מעמדן התבצעה רק עם המהפכות הכלכליות, החברתיות והמדיניות במאה ה­ 19 . ברוב המקרים הושם, בשלב הראשון של ההתארגנות,דגט על שוויון פוליטי וחוקי . התפיסה היתה שאזרחות מלאה לנשים, כולל זכות הצבעה וזבות להיבחר, תגרור עמה אוטומטית את השינויים המיוחלים במעמד החברתי והכלכלי טל האטה . גם בארץ היתה התארגנות נשים סביב המאבק להשגת הזכות לבחור ולהיבחר . עם הקמת המוסדות חישוביים ב­ 1920 היו מאבקים קשים וסוערים עד שנשים יכלו להטתתף בבחירות ב"כנסת ישראל" . המאבק נמטר עוד 15 שנה עד שנשים קיבלו זבות הצבעה בכל הערים . ) בין מושבי העובדים יט עד היום מושבים שעדיין לא מימשו את זכות ההצבעה לנטים במוטב . . . ( . למרות ההתקדמות והשינויים, לא התממשו שאיפות השוויון טל הנשים במאה ה­ 19 ובראטית המאה ה­ 20 . הטוויון הפוליטי והחוקי לא היה בהם די כדי להביא לשינוי חברתל מהותי במעמד האשה . ב­ 369ו יצא לאור ספרה של בטי פרידן "המיסטיקה BETTY ) "Ji'Ei : in FRIEDAN . THEFEMININEMYSTIQUE ( טשימש אבן דרך בקורותיה של תנועת הנשים המתחדשת . בספרה, עוסקת בטי פרידן ב"זהות הנשית" של האשה בעולם המערבי בשנות ה­ 50 : עקרת בית נאה הגרה בנוחיות בבית נאה ומטופח בפרבר העיר, טקלטה את המסר ש"אטה נשית" אינה רודפת קריירה או עצמאות . השגת הבעל­המפרנס הנכון, גידול הילדים וטיפוח הבית הנאות הם בלבד מקור אושרה . * ­Kתישארנ 27 . 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help