sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בתנועה התחנכנו על סיפורי הראשונים שהיו לנו דמויות מופת . רצינו להזדהות עם דמויותיהן של אותן חלוצות צעירות שנאבקו על זכותו לעבוד לצד הגברים אם בסלילת כבישים ואם בחקלאות . . . ואכן, הפגישה עם המציאות לא היתה קלה . לא סוד הוא שבחברה הקיבוצית שלנו היום קיימת חלוקה על פי מין . הן בעבודה והן בתפקידים . אני שואלת ונוקשה . ­ מדוע הפכה ההתפלגות הזאת למקובלת ? מדוע התמסדה ? האם לילד הזה התפללנו ? . . . נכון שהמבנה הבסיסי של הקיבוץ פתר חלק חשוב מהבעייתיות של שוויון המינים . מצבה הכלכלי של החבירה בהווה ובטחונה הכלכלי בעתיד מובטחים על­ידי הקיבוץ ולא על­ידי בן זוגה או אביה . השירותים המשותפים אמורים לפטור אותה מעול עבודת הבית המגבילה את הנשים שמחוץ לקיבוץ . אתת ממטרות החינוך המשותף היתה לשחרר את האשה מהקונפליקט התמידי בין תפקידה כאם מסורה ובין תפקידה באשה עובדת . אלה הם, כמובן, הישגים משותפים לחברים ולחבירות . ועוד; מבחינת מעמדה בחברה הקיבוצית ­ החבירה היא אדם עצמאי . הערכה כלפיה בחברה אינה תלויה באביה או בבן זוגה . שמה הטוב של אשה חרוצה לא ייפגם למשל בגלל בן זוגה העצל, וכן להיפך . אלה הם הישגים לא מבוטלים . אם כך ­ איך נסביר את העובדה שבמציאות פוגשים הבירות רבות כל כך המביעות אי­שביעות רצון מעבודתן בקיבוץ ? האם אפשר לומר שחזרתה של החבירה אל הבית אינה נעשית במחיר השתתפותה בחיי החברה ? האם החזרה באה כתוצאה מחוסר נחת ממעמדה בחיי הקיבוץ ? או האם ההתמודדות בין תפקידה בחבירת קיבוץ וביו תפקידה כבעלת משפחה היא למעלה מכוחה ? מחקרים המשווים בין בנות לבנים בקיבוץ ומחקרים המשווים בין בנות קיבוץ לבנות עיר מצביעים על הבדלים משמעותיים לרעת בת הקיבוץ בהישגיות, ביכולת לימודית, ביצירתיות, בדימוי העצמי וכיו"ב . ) י . דר 479ו, מ . אדילסט 089ו, מ . אלון 579ו ( . האם אין בכל אלה כדי להדליק לנו אור אדום ? הקדמה "שוויון המינים", "מעמד האשה", "זכויות שוות לאשה" . . . ביטויים המעוררים מגוון גדול של תגובות ­ ביניהן רוגז, לעג, חוסר סבלנות ­ תגובות מוכרות לכולנו : . . . "כל זמן שלגברים יש יותר כוח פיסי, לא יהיה שוויון בין המינים . " . . . "אין נושא שוויון המינים רלוואנטי לקיבוץו הרי הקיבוץ דוגל בשוויון ערך האדם ושוויון ערך העבודה ­ וזה כולל גם נשים . " . . . "שלא יספרו לנו מעשיות . כל חבירה יכולה להגיע בקיבוץ לכל מה שהיא רוצה . אם היא לא מגיעה, סימן שהיא לא רוצה . " שמונה שנים לאחר עלייתי ארצה, הבנתי מה עומד בפני אם אקח על עצמי לבדוק ולפעול בנושא החבירה ושוויון המינים בקיבוץ . אני מודה ומתוודה שהתגובות שנתקלתי בהן ) ועדיין נתקלת ( מפתיעות אותי בכל פעם מחדש . בשניח טהייתי באמריקה הצפונית גדלתי עם מיתוס חזק מאד של דמות האשה בישראל ובקיבוץ במיוחד . תרמו למיתוס זה דמותה של גולדה בראש ממשלה, חובת הגיוס לצבא המוטלת על הבנות, וכמובן ­ דמות החבירה בקיבוץ . עד היום עומד לנגד עיני מראה אותו פוסטר צבעוני שהיה תלוי במשרדי הסוכנות ושולחן­העליה הקיבוצי : חבירת קיבוץ שזופה במכנסיים קצרים וכובע טמבל, נשענת על עץ בפרדס, ידה אוחזת בפרי ועל כתפה תרמיל כבד . . . פרק בסוציאליזם למדנו בתנועת הנוער . את המושגים "שוויון ערך האדם" וישוויון ערך העבודה" ­ קבלנו כמות שהם . לא פקפקנו בכך שמושגי יסוד אלה של האידיאולוגיה הקיבוצית כוללים שוויון בין המינים .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help