sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 || כותבות הלכה לעדה ) . ייתכן שחלק מן הפוסקים זיהו בתפילת הנשים פוטנציאל לרכות ולמימוש הצורך בקיומה של התפילה האישית, הספונטנית . אין זה סוד שבשנים האחרונות קיימת התעוררות בקרב נשים להתחייבות לתפילה ועמה גם הרצון להיות חלק מן הציבור, להפוך את התפילה למעמד החובר לעם ישראל כולו בדרך שנקבעה לכך . לבטים רבים מלווים את ההתחייבות הזו לתפילה . האם נכון להתפלל עם הציבור כולו, והאם עדיפה תפילה של נשים בנפרד, ומה מעמדן של נשים בהקשרים השונים . בכל אפשרות יש מחירים ויש יתרונות, ולעיתים הדברים משתנים ממקרה למקרה . עם צמיחת בתי המדרש לנשים, כותבת חנה גודינגר במאמרה, מתקיימים קהלים של נשים שיש ביניהם קשר לימודי ואך טבעי הוא שבתי המדרש יעמידו במרכז גם את חשיבות התפילה המשותפת . לפיכך, לדבריה, יש לדון בשאלה האם באמת נשים יכולות לייצר תפילה ‘ציבורית' או שתפילה זו רק תיראה ציבורית כלפי חוץ, אך במהותה היא תהיה תפילה של יחידות . בצד השאלה הזו ומתוך כאב אישי מציגה חנה גודינגר מאמר נוסף שדן בשאלת מעמדה של האישה כחלק ממניין . המאמר נכתב מתוך קבלה מוחלטת של ההלכה שלפיה אישה אינה נספרת למניין אך בכל זאת מצביע על הנקודות שבהן המסקנה ההלכתית הזו לא הייתה מחויבת . הניתוח הרעיוני של המקורות מציב אתגר מחשבתי על הנושא גם אם לא מעשי . מאמרי שלי עוסק בשאלה הנוגעת לכל אלו והוא מתייחס למצב הרגיל שבו יש כבר מניין גברים בבית הכנסת, נשים רק מצטרפות לתפילה מעזרת הנשים . השאלה העקרונית שהעליתי היא האם הנשים הן רק צופות מן היציע ( כפי שהן חשות ביתר עוז בשמחת תורה למשל ) או שהן באופנים מסוימים, חלק מן הציבור שנמצא בבית הכנסת . המאמר גם בוחן את ההשלכות של השאלה הזו הן באופן מעשי-פרקטי על הלכות התפילה, והן באופן רעיוני כללי באשר למהות שותפותן של נשים כחלק מן הציבור .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help