sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 || כותבות הלכה להעמיד להם סדר חשיבות ערכי שונה ולהשתמש בקריטריונים אחרים כדי להעריך מחדש את משקלם . במידה ואכן ישנה ‘נקודת מבט נשית' אופיינית, היא עשויה להוביל למסקנות שונות ( ארמון התורה ממעל לה - על אורתודוקסיה ופמיניזם, עמ' 407 ) . 1 בעיניי, דייקה פרופ' רוס במה שכתבה, ודבריה מצביעים רק על אחת הציפיות מן השינוי המתחולל לנגד עינינו . כניסתן של נשים ללון באוהלה של תורה ולהתעמק בים ההלכה, עוררה והביאה לדיון נושאים רדומים שנשים מעולם לא היו שותפות בדיונים אודותיהם . ראשונה עלתה השאלה אם נשים יכולות לשמש ברבנות ובהנהגת קהילה . כחלק מן הדיון הוצפו המקורות העוסקים באפשרות של נשים לשמש בתפקידי שררה . השאלות הגדולות של שימוש נשים בתפקידי רבנות או דיינות נדונו לאורך הדורות והדיון בהם מתעצם גם בדורנו . אך בד בבד מתחילות לעלות שאלות נוספות : האם אישה יכולה לברך שבע ברכות ? האם אישה יכולה לערוך חופה ? האם אישה יכולה לקרוא כתובה בחופה ? ועוד ועוד שאלות שהמשותף להם הוא ניסיון בירור אמיתי הכולל בחינה מחודשת של המקורות וניסיון להבין מה הוא נוהג מבוסס הלכתית ומה הוא נוהג שהתקבע מסיבות היסטוריות וחברתיות שהזמן ( בלבד ) גרמן . יש מקום להשמעת הקול הנשי בשאלות אלו . אחד הנושאים החשובים ששאלות אלו מעלות הוא השמירה על יציבות ההלכה ועל רצף שלשלת הדורות . חשוב מאוד שנשים תשמענה את קולן גם בסוגיות ליבה עקרוניות הללו ולא רק בשאלות נקודתיות . שאלות הליבה הגדולות נוכחות שם תמיד, בגלוי או בצל, ומשפיעות על הפסיקה . השאלה הגדולה ביותר שמלווה את כניסתן של נשים לעולם ההלכה, היא שאלת ההכרעה בין שני הכוחות החזקים המתנגשים תדיר זה בזה : מצד אחד הכוח המשמר והשמרני, המבקש לקיים את ההלכה כדרך שקיימו הדורות הקודמים, ומצד שני הצורך הבוער בהתחדשות מכוחם של החיים המשתנים . בדיון על כיצד, והאם, ניתן לאזן בין שני הכוחות הללו חייבות גם נשים להשמיע את קולן . עיצובה ודמותה של ההלכה חשובים אפילו יותר מרענון פרטיה השונים . כנשים עלינו להיות שותפות גם בניווט ספינת ההלכה ולא רק בהתקנת התא הפרטי שבו אנו מצויות . מעבר לעצם ביסוס מעמדן של נשים כאישיות תורנית לגיטימית, שילוב נשים בהנהגה הרבנית בדורנו, ראוי לו להיות בוטח, ולמלא את ייעודו בהשמעת קול כן ואותנטי . הקול הנשי המתין שנים רבות במסתרים והעולם ממתין לקול הצלול הזה שיישמע . בעיניי, חובה על נשים הנמצאות במעמד התורני המתאים ליטול בידן עט ונייר ולהתחיל לממש את האתגר הגדול שעומד עדיין בפנינו . הדרך ארוכה, והיא גם קשה . היא קשה מפני שבחלק מן המקרים השוקת שבורה והמקורות שותקים . היא קשה מפני שאחריות כבדה רובצת על כתפי כל מי שמוכנה לשאת בעול הזה . היא קשה מפני שכל מחשבה חדשה ורעננה מטלטלת את עולם ההלכה . ועם זאת, זה תפקידנו לעת הזו . 1 גרסת העברית תוקנה מעט על פי המקור באנגלית .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help