sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מוסד הנשיאות בישראל 12 הנשיא נתפס כאב הטיפוס של מוסד ממלכתי, ובדומה למוסדות ממלכתיים אחרים ( כמו צה"ל ובית המשפט העליון ) הוא נהנה מרמת אמון גבוהה יותר בקרב הציבור בהשוואה לרמת האמון שזוכים לה מוסדות נבחרים או פוליטיים במובהק ( כנסת, ממשלה, מפלגות ) . לפי מדד הדמוקרטיה הישראלית, ממוצע שיעור האמון במוסד נשיא המדינה בקרב כלל הציבור בשנים 2003 - 2022 היה 4 % 62 , שני רק לשיעור של אמון הציבור בצה"ל . נגד מוסד הנשיאות מושמעות כמה טענות, השלובות זו בזו . העיקריות שבהן הן אלה : טענה עקרונית אחת היא שהנשיא, בהיותו אדם בעל רקע פוליטי בדרך כלל הנבחר בידי הכנסת, לרוב על פי תמיכה מפלגתית ( מועמד מטעם הקואליציה או האופוזיציה ) , אינו יכול למלא את התפקיד הסמלי הממלכתי המיועד לו . טענה 5 עקרונית אחרת מדברת על חוסר נחיצות, חוסר אפקטיביות והיעדר סמכויות . הגורסים כך סבורים שסמכויות הנשיא הטקסי בשיטת ממשל פרלמנטרית, כמו זו הנהוגה בישראל, הן אחיזת עיניים, משום שהנשיא אינו עצמאי בשיקול דעתו אלא פועל לפי המלצות של אחרים : הוא חותם על הַאמָנַת שגרירים לפי המלצת שר החוץ, ממנה שופטים בהתאם להמלצת הוועדה לבחירת שופטים, חונן על פי המלצת שר המשפטים וחותם על חוקים שהליך חקיקתם כבר הושלם בכנסת . לדעת הטוענים את טענת חוסר הנחיצות, חוסר האפקטיביות והיעדר הסמכויות, אם יש צורך בתפקידים סמליים כאלה — יושב ראש הכנסת, ראש הממשלה או שר משריה יכולים למלאם . טענה זו שלובה בדרך כלל עם הטענה בדבר בזבזנותו 6 מי שאינם מוצאים בו תועלת מלינים על הבזבוז בו של כספי של מוסד הנשיאוּת . 4 תמר הרמן, אור ענבי, ירון קפלן ואינה אורלי ספוז'ניקוב, מדד הדמוקרטיה הישראלית ,2023 המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2023 . 5 טענות דומות מועלות בעניין מוסד הנשיאות הסמלית גם בדמוקרטיות אחרות, ואף נגד קיומם של מוסדות מלוכה במונרכיות חוקתיות . ראו Tom Ginsburg, Dan Rodriguez, and Barry Weingast, “The Functions of Constitutional Monarchy : Why Kings and Queens Survive in a World of Republics ? " Northewestern Public Law Research Paper no . 23 - 29, SSRN, May 2023 6 חיבור זה אינו עוסק בהיבטים הארגוניים של מוסד נשיא המדינה ושל בית הנשיא . באופן עקרוני, מעמדו של מוסד נשיא המדינה הוא כמעמדו של משרד ממשלתי . אשר למעמדם של העובדים בלשכת נשיא המדינה — כמה כללים מיוחדים נקבעו בעניין זה בסעיף 41 לחוק שירות המדינה ( מינויים ) , תשי"ט - 1959 . במרוצת השנים חל שינוי גדול בתקציב

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help