sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מוסד הנשיאות בישראל 10 שלמותה מבית ומחוץ . כמעט בכל הדמוקרטיות הפרלמנטריות נהוגה הפרדה בין ראש המדינה הסמלי ( הנקרא בדרך כלל נשיא . במונרכיות ראש המדינה הסמלי נושא תואר מלוכה ) לבין ראש הממשלה, שעומד בראש הרשות המבצעת . במדינות שנהוגה בהן שיטת ממשל נשיאותית הנשיא עומד בראש הרשות המבצעת וגם נושא בתואר של ראש המדינה . היחס למוסד הנשיאות בישראל היה מראשיתו אמביוולנטי . מצד אחד, זהו תפקיד שאפילו אלברט איינשטיין סבר שהוא למעלה מכוחותיו ולכן סירב להצעה להתמנות לנשיא לאחר מות הנשיא הראשון חיים ויצמן : אני נרגש עד עומקי נשמתי מהצעתה של מדינת ישראל שלנו, ומובן שאני גם עצוב על כך שאין לי אפשרות לקבל את ההצעה הזו ובוש בכך . כל חיי עסקתי בדברים אובייקטיבים, ועל כן אין לי את היכולת הטבעית וגם לא את הניסיון ביחס הנכון לבני אדם במילוי פונקציות רשמיות . על כן לא הייתי 1 מתאים די הצורך למילוי של המשימה הנעלה . ומנגד, לא פעם מובעת כלפי מוסד הנשיאות העמדה שהוא אינו ממלא את תפקידו הסמלי ושהוא מיותר, חסר תועלת ובזבזני . בשיח הציבורי משמשות בערבוביה הטענות בדבר חוסר התועלת במוסד זה, הביקורת על אופן השימוש בסמכויותיו ( חנינה למשל ) ועלותו התקציבית . בדברי ההסבר להצעת חוק פרטית של חבר הכנסת אביגדור ליברמן משנת 2000 , לדוגמה, נכתב בעניין זה כך : מוסד הנשיאות איבד בשנים האחרונות את הלגיטימיות שהצדיקה את קיומו . מוסד זה אינו אובייקטיבי עוד והוא איננו מייצג את כלל עם ישראל ואין בו כדי לשמש בית ומוצא פה לכלל הדעות . נשיא המדינה הוא החותם כיום על החנינות לאחר שהוא מקבל את המלצתו של שר המשפטים . מצב שכזה אינו ראוי שכן חשוב שמוסד רגיש כמוסד החנינות יהיה תחת אחריותו של משרד מקצועי בלבד ללא השפעת גורמים לא מקצועיים כבית הנשיא . כמוסד שאינו יוצר כמעט דבר מלבד 1 מצוטט אצל ניב גולדשטיין, אלברט איינשטיין והמפעל הציוני ( 1919 - 1955 ) , אוניברסיטת בר – אילן, ,2018 עמ' 172 .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help