sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא | 13 סיפור של חקר ( בעקבות חוקר ) אחת הדרכים ללימוד המדע כחקר ולפיתוח מיומנויות מתאימות היא השימוש בפעילות סיפור של חקר ( בעקבות חוקר ) . בפעילות זו מוצג בפני הלומד מהלך של חקר, ועליו לזהות את הנחות היסוד ואת השיקולים שהנחו את החוקרים בבואם לבסס או להפריך תאוריה מקובלת . במשימה זו הלומד מתוודע לאופייה המחקרי של הדיסציפלינה המדעית . על פי שוואב Schwab, ( ) 1963 , כל דיסציפלינה - ובכלל זה גם הדיסציפלינה המדעית - מורכבת משני מרכיבים מרכזיים : 1 . "המרכיב הסינטקטי", כלומר דרכי החקר והמתודולוגיות שבאמצעותן מושג הידע המהווה בסיס לבניית תאוריות מדעיות ; 2 . "המרכיב הסובסטנטיבי" ( התוכני ) , הכולל את עולם המושגים, העקרונות והתאוריות של הדיסציפלינה . שני המרכיבים הללו נמצאים באינטראקציה זה עם זה, מזינים זה את זה ומשפיעים זה על זה . הפעילות סיפור של חקר מפגישה את הלומד עם שני היבטים אלו של הדיסציפלינה המדעית תוך כדי הדגשת עקרונות החקר והפעלת הלומד כחוקר . סיפור של חקר לעתים משלב אלמנט היסטורי, המדגיש היבטים של התפתחות התאוריה המדעית ודרכי החשיבה המדעית . היבטים אלו מובילים את הלומד לצמתים בחשיבה המדעית וממחישים לו את אופיו הטנטטיבי של המדע כגוף ידע הצומח ומשתנה, שאין בו אמת מוכחת ונצחית אלא תאוריות המקובלות כנכונות ( כל עוד הן מסבירות את התופעות ולא הופרכו ) . הבעיה המוצגת ללומד היא שִחזור תמציתו של מהלך מחקרי מסוים, היכול לשמש "תרגיל יבש" של חקר . בדרך זו הלומד נחשף לבעיות שהועלו במסגרת אותו מחקר, לניסויים שנערכו, לנתונים שנמצאו, ולפירוש שניתן להם עד שהפכו לידע מדעי מקובל, לרבות ספקות והפרכות של ידע מדעי קודם . הלומד מתוודע לדרכי החשיבה של אנשי המדע ומקבל תמונה מהימנה יותר של המדע כחקר התורם להתפתחות הידע המדעי . ואלה מיומנויות החשיבה המיושמות בפעילות סיפור של חקר : א . היכולת לזהות את רכיבי החקר בעבודת החוקר כמתואר בסיפור : זיהוי הבעיה וניסוחה, העלאת השערה, הפיכת ההשערה לשאלת מחקר, הגדרת מטרת הניסוי, תכנון הניסוי וביצועו ; ב . היכולת לזהות שימוש במיומנויות ביצוע של החוקר וסיכום הניסויים על ידו : בידוד המשתנים, הבחנה בין התוצאה למסקנה, הסקת מסקנות תקפות מממצאי מערך הניסויים ;

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help