sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא | 11 כל תהליך של חקר מתחיל בזיהוי בעיה או תופעה . ההשערות העולות תוך כדי הניסיון להסביר את הגורמים האפשריים לתופעות, מובילות לניסוח שאלת חקר . שאלת חקר מובילה לתכנון ניסוי וביצועו, לקבלת התוצאות ולהסקת מסקנות . לשאלת חקר טובה מספר מאפיינים : א . מיקוד - השאלה ממוקדת ואינה גולשת לתחומים שעשויים להוביל לכיווני חקירה מיותרים . ב . בהירות ותמציתיות – השאלה מנוסחת באופן בהיר ומתומצת . ג . מעשיות - לחוקר יש די כלים ומשאבים כדי לענות על שאלת החקר . ד . אי - ידיעה מראש - התשובה לשאלה אינה ידועה מראש, וחקירתה היא בעלת פוטנציאל להבנת מושגים מדעיים ( דה בונו, 1998 ; הרפז, 2000 ) . סוג שכיח של שאלות חקר בתחום המדע הוא שאלות הבודקות קשר בין משתנים . בשאלות מסוג זה בוחנים את הקשר בין ‘משתנה בלתי תלוי' לבין ‘משתנה תלוי', ולכן על הלומד לזהות את המשתנים ולבודד אותם . בפעילויות העוסקות בחקר יש להתבסס על ידע קודם של הלומד בנושא משתנים : הבחנה בין משתנים ( 'תלוי' ו'בלתי תלוי' ) , בקרת משתנים ( כאשר משנים ערכי משתנה אחד יש להשאיר את ערכי המשתנים האחרים קבועים ) וגורמים קבועים . במרבית המקרים המונחים 'משתנה תלוי' ו'משתנה בלתי תלוי' אינם נהירים עבור חלק גדול מהלומדים . המונח 'משתנה' הוא חמקמק : הלומדים סוברים שאפשר לכנות ‘משתנה' כל נתון המשתנה בניסוי . לדוגמה, בניסוי הבודק את הזיקה בין כמות העישון לבין מין המעשן משתתפים ארבעים משתתפים, מתוכם עשרים גברים ועשרים נשים . הם מניחים שיש ארבעים משתנים, שכן כל פרט שונה מהאחר, כשלמעשה ישנו משתנה אחד - מין המעשן, הנחלק לשתי קטגוריות : גבר ואישה . הלומדים מגלים קשיים בניסוי זה גם בהבחנה בין המשתנים – ‘משתנה תלוי' ו'משתנה בלתי תלוי' . קושי זה נובע מכמה סיבות : לעתים לומדים אינם מזהים מי ‘המשתנה התלוי' ומי ‘המשתנה הבלתי תלוי', גם כאשר מערך הניסוי נתון ; לעתים הלומדים אינם מכירים באפשרותו של מתכנן הניסוי לקבוע את המשתנים ; ולעתים כלל אינם מכירים בכך שקביעת המשתנים היא שרירותית ונובעת ממטרת הניסוי . על מנת להתגבר על קשיים אלה יש לטפח מיומנות של זיהוי המשתנים והגדרתם . לשם כך יש לערוך תחילה כמה הדגמות של חקר מודרך, שבו מערך הניסוי נתון, ועל הלומד לזהות את המשתנים ולהגדירם . אפשר להיעזר בהבחנה בין המשתנה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help