sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מיומנויות בשוק העבודה בישראל 13 ביטוי בעל פה — נחוצות לביצוע עבודתם . לצד זאת, בקרב העובדים במשק שאנגלית כן נחוצה לביצוע עבודתם, ישנו מתאם ברור : ככל שהעובדים דתיים יותר, כך שיעור המדווחים על רמת כשירות נמוכה מהנחוץ גבוה יותר . ממצא זה נותר עקבי ויציב גם אם מוציאים מהניתוח את האוכלוסייה החרדית . המחקר מתמקד במיוחד ב מיומנויות ההיי-טק . מחקר קודם שעסק במיומנויות זיהה מקבץ של מיומנויות, שהוגדרו בשם "כישורי פיזה", המאפיינות רבות מהמשרות בענף ( חשאי ואחרים, 2022 ) . מקבץ זה כולל מיומנויות קוגניטיביות ( כמו יכולת פתרון בעיות וכישורים אנליטיים ) , מיומנויות חברתיות ( כמו תקשורת בינאישית ועבודה בצוות ) , ומיומנויות אישיות ( כמו חשיבה יצירתית, גמישות ויכולת למידה עצמית ) . המחקר שלנו מאשש את הממצאים : מיומנויות אלה אכן נדרשות מאוד בקרב שיעור גבוה מהמשרות של העובדים בענף ההיי-טק . במקביל, אנו מוצאים שמיומנויות אלה נדרשות בכלל גם ברבות מהמשרות האחרות במשק, ובפרט במשרות המאוישות בידי עובדים משכילים בענפים אחרים . ההבדלים בדרישות בין משרות ההיי-טק לבין המשרות של שאר העובדים מתמצים דווקא בכמה מיומנויות ספציפיות ו"קשיחות", במיוחד במיומנויות הנוגעות לשפה האנגלית, למתמטיקה ולמחשבים . לממצא זה שתי השלכות חשובות : ראשית, ברור שהשקעה בכישורי פיזה היא השקעה טובה, כיוון שהיא מאפשרת להגדיל את המאגר הפוטנציאלי של עובדים בהיי-טק, והיא אף משרתת עובדים שבסופו של דבר לא ישתלבו בענף . שנית, כדי להרחיב את מעגל עובדי ההיי-טק, ניכר שאין די במיקוד המאמץ רק בהקניית המיומנויות הנפוצות יותר : הפערים הגדולים בין המצוי לבין הנדרש נמצאים דווקא בסל המיומנויות הקשיחות, דפוס הבולט במיוחד בקרב קבוצות אוכלוסייה ספציפיות — בעלי השכלה נמוכה, נשים, מבוגרים . על כן, הרחבת מעגל עובדי ההיי-טק כך שתכלול אוכלוסיות חדשות מחייבת מאמץ גם בהקניית מיומנויות החורגות מכישורי פיזה . בימים אלו הדיון הציבורי על שוק העבודה נסוב במידה רבה סביב ההשפעות הצפויות של הבינה המלאכותית ( AI ) על העובדים ועל המשרות במשק . השיפורים האדירים בטכנולוגיות AI הופכים לקשה עד מאוד את מלאכת הניבוי בדבר האופן שבו הביקוש לעובדים ולמיומנויות יושפע מהן . לצד זאת,

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help