sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 הקדמה ערכים חדשים על לוחות חדשים" ( עמ' 21 ) . הסוג השני של אמון המתקיים בחינוך האלטרנטיבי ההומניסטי הוא של התלמיד במורה : אמון התלמידים במחנכות ובמחנכים כבני אדם שבאמת אכפת להם משלומם ומכבודם, שרואים בטובת התלמידים קדימות עליונה . "יש רק פתח אחד פתוח לנפש החניך", כותב בובר ( 1964 ) , "היינו אמונו של זה" ( עמ' 368 ) ; כאדם שנמצא כאן, עכשיו ותמיד עבורו ולטובתו - גם כשהוא ביקורתי וחולק על תלמידיו ; "אדם שאינו עושה עסק בו אלא נוטל חלק בחייו" ( שם, שם ) ; שאינו פונקציונר בשירות ממסדים שונים ( דתיים, אידיאולוגיים או כלכליים ) ; שאינו טכנאי הוראה שמודד את הצלחותיו במדדים סטנדרטיים ובתפוקות תוצריות, אלא מגלם באישיותו ובפועלו את "הכוחות הבונים של החיים" ( בובר, 1959 : 259 ) . אמון מסוג שלישי הוא אמון של המורה ושל התלמיד ברוח האדם ובעושר התרבותי, העושים את החיים שווים, מעניינים, משמעותיים, עם חדווה והתלהבות ועניין ופליאה ואהבה ומעורבוּת - בטבע, באומנות, במדע, בטכנולוגיה, בספורט, במוסר, בתיקון עולם, בחברוּת, בקהילה ובתרבות . זה האמון, בלשונו של בובר ( 1964 ) , "באמת של ההוויה האנושית" ( עמ' 368 ) , ולא פחות מכך, האמון שחוזרים ומדגישים אותו במחשבת החינוך ההומניסטי - במיוחד סוקרטס, איבן חלדון, מישל דה-מונטיין, ג'ון סטיוארט מיל, ג'ון דיואי, אברהם מאסלו, קרל רוג'רס ומרתה נוסבאום - שניתן להתקדם בדרכי האמת, הצדק והיופי, באקלים חברתי ואינטלקטואלי של חירות, הומניות, הגינות, הידברות ופתיחות דעת . זה האמון שלא הכול כזב ולא הכול יצרי, תועלתני וכוחני, ושגישה אידיאליסטית ודיאלוגית אל מכלול ההוויה מאפשרת לחרוג מסתמיות החיים וליהנות מחיים משמעותיים וראויים . זהו אמון שבכוחו לשחרר מהפחד "שהעולם בלתי מהימן" ( בובר, שם, שם ) וחסר תקווה, ושגם "ההבלוּת" הרווחת בשגרת החיים אינה האמת של החיים האנושיים ( בובר, 1959 : 255 ) .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help