sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 ידע בנדידה, רעיונות בהגירה ושאולי ניטלת מהם במעבר לתרבות אחרת . המעביר והמקבל - על פי תפיסה כזו - הם בבחינת "צינורות", ולו רק משום שהתבוננות דיסציפלינרית מודרנית בהיסטוריה של המדע בדרך כלל לא התעניינה בקשר השיטתי בין ידע לזהויות אלא להפך, התאמצה לנתק אותו או להדחיק את קיומו . התעלמות זו קשורה גם לעמדות פוליטיות המושרשות בהוויה הפוליטית של העידן המודרני, שבו ידע הועבר לרוב מן המרכז לפריפריה, בעוד "חומרי הגלם" של הידע - תצפיות, חלוקות טקסונומיות, נתונים סטטיסטיים, תיאורים של הצומח והחי וכו' - הועברו מן הפריפריה למרכז כמו "סחורות", בעיקר על ידי מי שידע מה כדאי לקחת וגם מה ( אם בכלל ) כדאי לתת ובאיזה אופן . במסגרת מושגית כזו, העובדה שידע מועבר אינה משנה את אופיו ואת טיבו, כשם שעצם ההעברה אינה משנה את היוצר האקטיבי של הידע . המקבל משתנה - אך רק באופן חד- כיווני : הוא מקבל את הידע מהמרכז, שהופך אותו ל"נאור" יותר . ההנחות הללו התערערו במידה זו או אחרת בתקופתנו - או לפחות הן אינן מובנות מאליהן עוד . למשל, החשיבה של תומס קון על היווצרותן של מהפכות מדעיות חידדה את ההכרה ברלוונטיות של מוסדות וקהילות של מדענים ביצירתו של ידע חדש . כך גם עבודותיו של מישל פוקו הותירו חותם על החשיבה הקשורה בכינונם של סובייקטים על ידי פרקטיקות הידע שהם מפתחים . השינויים הפרדיגמטיים מצאו ביטוי בין השאר בוויכוח על רציונליות בפילוסופיה של המדע ובאנתרופולוגיה, ב- Strong Program בסוציולוגיה של הידע - עליית STS-ה מצד אחד, והקשר בין ידע, סובייקטיביות וסובייקטים קולקטיביים סביב השיח הפסיכואנליטי מצד שני - ואף ב"מלחמות המדע" של שנות ה- 90 ובמגמות שנקראות כיום Gegoraphies of Knowledge ו- Mobilities Studies , אשר התפתחו בעשור האחרון . בהקדמה זו נבקש להראות בקצרה כיצד גיבשנו מסגרת תיאורטית העוסקת בנדידה של ידע ובהגירה של רעיונות, מה שנראה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help