sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 המחשבה הפוליטית של דוד בן-גוריון — מבחר ממאמריו בן-גוריון וחבריו את תנועת העבודה הציונית להנהגה . מכיוון שהיה ראש המפלגה שייצגה את מעמד הפועלים בדרכה לשלטון, לא ייפלא שהכלי הרטורי המרכזי שלו היה הכלי האופייני לכתיבה הסוציאליסטית ולפוליטיקה הסוציאליסטית ; הפולמוס היה נחוץ לו כדי להציב את מפלגת העבודה כחלופה ממשית להנהגה הקיימת . כך כבר במשפט הראשון, למעשה בשתי המילים הראשונות, במאמר ׳זכות העבודה׳ משנת 1933 נמצא קביעה פולמוסית מובהקת : ׳ב ר צ ו נ י ל ס ת ו ר ש ת י ס נ ג ו ר י וֹ ת כ ו ז ב ו ת ע ל ה ע ב ו ד ה ה ע ב ר י ת : א . ש ה ה ו ן ה י ה ו ד י ה ו א ה מ ק נ ה א ת ה ז כ ו ת ל ע ב ו ד ה ה ע ב ר י ת ; ב . ש א נ ו מ ב י א י ם ת ו ע ל ת ל ע ר ב י ם, ו ע ל כ ן מ ו ת ר ל נ ו ל ב ו א ל א ר ץ-י ש ר א ל׳ . האמירות שהוא מבקש לסתור הן חלק מהשיח על המערכת הכלכלית ועל הסכסוך הלאומי גם עשרות שנים לאחר שנאמרו ונכתבו, והן נמצאות במרכזם של כמה פולמוסים שהתקיימו במשך אותן שנים . פתיחתו של המאמר בשלילתן מעוררת סקרנות גם כיום . מעניין במיוחד הפולמוס שניהל בן-גוריון עם בנו בן ה- 17 ( ׳מכתבים לעמוס׳, 1937 ) . בן-גוריון התנגח עם הטיעונים של בנו בזהירות רבה יותר מהתנגחותו עם יריבים פוליטיים, מבלי לוותר על חדות הוויכוח או על עמדת המחנך . זהירות זו מזקקת את היכולת הפולמוסית שלו . הוא לא חשש לכלול בין טיעוניו גם טיעונים אישיים, לגופו-שלו : ׳נ ד מ ה ל י ש ג ם ל י י ש ״ר ג ש״ — ב ל י ה ר ג ש ה ז ה ל א ה י י ת י י כ ו ל ל ע מ ו ד ע ש ר ו ת ש נ י ם ב ע ב ו ד ה ה ק ש ה ש ל נ ו . ו ה ר ג ש ש ל י א י נ ו נ פ ג ע כ ל ל מ ה ק מ ת מ ד י נ ה י ה ו ד י ת א פ י ל ו ק ט נ ה׳ . המסגרת הפולמוסית שמעמידה עמדה מול עמדה ונימוק מול נימוק, והמענה לטענות המתפלמס הצעיר, שימרו את חיוניות הטיעונים והניסוח . כאמור, ההתפלמסות הבן-גוריונית לא פסקה גם אחרי שהגיע לעמדת הנהגה, כשעמדותיו היו למעשה עמדות השלטון . היא בולטת במיוחד במאמרים שעובדו מתוך דיונים בכנסת . במאמר ׳חוקה או חוקים׳ הוא מתפלמס ישירות עם חברי כנסת, נוקב בשמותיהם ומעמיד את טיעוניו נגד טיעוניהם . דיון זה הוא דוגמה טובה לנטייה של בן-גוריון לפרוס טיעונים רבים מכמה שדות . חלקם עקרוניים : ׳ח ו ק ה ב מ ו ב ן ז ה ה י א ב כ לל ה המ צ א ה פ ו ל י ט י ת ח ד ש ה, ש ל א מ ל א ו ל ה ע ד י י ן מ א ת י י ם ש נ ה, ו נ ת ח ד ש ה מ ת ו ך מא ו ר ע ו ת פ ו לי ט י י ם מ ס ו י מ י ם, ו י ש ל ב ד ו ק ו ל ב ח ו ן א ם מ ד י נ תנ ו ז ק ו ק ה ל ח י ד ו ש ז ה׳ . חלקם קונקרטיים : ׳ב א מ ר י ק ה, ל מ ש ל, י ש ח ו ק ה, א ו ל ם ה ח ו ק מ ת י ר צ נ ז ו ר ה צ ב א י ת ב ש ע ת ח י ר ו ם ; ב א נ ג ל י ה א י ן ח ו ק ה, ו א י ן ה ח ו ק מ ת י ר צנ ז ו ר ה ב י מ י ש ל ו ם . . . ׳ . הפולמוס אִפשר לבן-גוריון לפרוס את נוצותיו האינטלקטואליות והרטוריות — להשתמש בסיפורי המקרא, במשנה, בתלמוד ובמפרשים ; להזכיר את הרמב״ם, רבי סעדיה גאון ואחד העם וגם את פילון האלכסנדרוני, אפלטון ודקרט ; להביא דוגמאות מהעולם ומההיסטוריה . כל אלה החיו את טיעוניו בזמנו, חידדו אותם ועשו אותם נגישים גם שנים רבות אחר כך .

אוניברסיטת בן גוריון בנגב. המרכז למורשת בן גוריון


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help